Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Kerteminde-båden Saxe, en Bavaria 37er, ses her i Svendborgsund. Foto: Erhardt Ecklon
Kapsejlads
Lillebælt by night. Foto: Morten Grove
Kapsejlads
Starten i Kerteminde. Foto: Morten Grove

Classic Fyn Rundt 2023 - set fra Bavaria 37ers cockpit

“Saxe” er en Bavaria 37 fra 2001 og vejer 6,2 ton, så det er en velvoksen dame i sin bedste alder. Båden ejes af Lene og Morten Grove, tidligere stævneledere på Classic Fyn Rundt gennem næsten 10 år, hvor det ikke blev til sejlads. Her fortæller Morten Grove fra sin tur.

Af Troels Lykke |

I 2023 skulle ”Saxe” rundt for anden gang, da vi måtte opgive 2022 på grund af blæsevejret, fortæller Morten Grove fra Kerteminde Sejlklub. Han fortæller videre.

Gennem ugerne før er ”Saxe” gjort klar og alt er installeret, herunder nye reb fra Boye-P. Torsdag aften gjorde vi båden klar og efterså at alt er som det skal være. Vi gik rundt og snakkede med gamle venner, da vi kender rigtigt mange af deltagerne.

Det var dejligt at hilse på Hagen Heigel der deltager med sin flotte XP 44, lige som Henrik Jørgensen, der også er med i år, men også ”Bluenose”, Kim Henriksen, der måtte have lidt ekstra hjælp, da sønnen måtte hentes i Odense pga. besvær med DSB.

Før starten

Der var skippemøde fredag og vi ønskede os sådan at vi skulle sydover, fordi ”Saxe” krydser fornuftigt, men Svendborg Sund broen er bedst i medvind, og minsandten om ikke vi fik det. Tak til stævneleder Jørgen Larsen, Kresten Lind-Hansen og Bjørn Stephensen for den beslutning.

Storebælt

Klokken 11 gik starten. Vi kom sidst over, men nu er vi afsted. Første punkt er Storebælts broen. Pga. modstrøm holdt vi os under Fyn og krydsede ud relativt sent. Vi kom fint igennem nummer 2. fag fra Sprogø mod Sjælland kl. 15. Der skulle være 26 meters højde ifølge tegningen fra Sejladsbestemmelserne, og der var ingen problemer med ”Saxe”’s 17 meter høje mast. Vinden var fin og ”Saxe” strøg afsted.

”Saxe” tog kursen mod revet nord for Vresen for at komme på Fynssiden, og det gik fint ned mod Thurø Rev på rimeligt tæt kryds.

Svendborg Sund og syd for Fyn

 Vi havde en dejlig tur gennem Svendborg Sund, hvor vi passerede Svendborg Sund Broen kl. 19.35 i medstrøm og medvind.

Efter broen mødte vi ”Caroline S”, et smukt eksemplar af de coastere, der var en væsentlig del af den danske småskibsflåde.

Under sejladsen syd for Fyn var der tryk på vinden, og vi sejlede for spilet forsejl - ”Butterfly”. Her havde vi en god kamp med ”Manaña”, en Comfortina 32 kl. 20.34 lidt før Bjørnø.

”Saxe” er fuldt udrustet med sejl, men der var så meget vind, at vi kortvarigt rundede 10,2 knob, hvilket er rekord med sønnen ved roret. En spiler på det tidspunkt havde ikke gjort os hurtigere var vurderingen blandt besætningen med min søn og min bror, begge rutinerede kapsejlere, i blandt.

Min bror og jeg huskede at ringe til vores mor, der bor i Faaborg, da vi passerede Faaborg. Det er en lille tradition min bror og jeg har siden vi var små, da vi startede med en Svendborg Senior i Faaborg Sejlklub for snart 37 år siden. Hun er stadig bekymret for os ????

Lillebælt og Snævringen

Efter passage af Horne Land kom genakkeren op og så gik det ellers for fuld fart op gennem Lillebælt.
Månen stod flot mellem Bågø og Fænø og det gik fint i den lovede medstrøm.

Vi gik på vestsiden af Bågø og vestsiden af Fænø, og droppede gennakker kort før Hindsgavl, og startede krydset gennem snævringen. Den gamle Lillebæltsbro blev passeret kl. 02.52. Det var et flot syn.

Her kom vi desværre i strømlæ, og Scanmar 33’eren ”Alma” kom ræsende ude i strømmen og hilste pænt og sagde ”God morgen” kl. 03.19. Vi kom til at følges med ”Alma” hele vejen hjem til Kerteminde.

Nord for Fyn

Krydset fra Lillebælt til Fyns Hoved var langt og hårdt. Solen stod op kl. 04.38 og det hjalp at få lidt varme, men det blæste så meget at vi måtte prøve det nye reb, hvilket virkede upåklageligt.

Lillebælt igen

På vej ned fra Fyns Hoved havde vi en fin fight med Comfortinaerne og ”Alma” i svag vind og modstrøm. Det var sjovt og 20 meter kunne gøre en kæmpe forskel. Comfortinaerne og ”Alma” fandt medstrøm helt inde under Fyn, men vi lå 50 meter ude i modstrøm. Vi kom ind under dem og fik lidt fart igen. Vi prøvede med gennakker, hvilket ”Alma” også gjorde, men desværre var vinden lidt for spids.

På ved ind i Kerteminde bugten prøvede vi først med gennakkeren og til sidst med den nyindkøbte spiler med ca 1 mil igen. Det virkede fint, for det er et sejl vi alle kender godt. Vi fik dog en del røg fra de andre deltagere på grund af den korte tid vi havde spileren oppe ????

Vi kom i mål kl. 15.07.03 mellem Comfortinaerne og før ”Alma”. Tusinde tak til ”Manaña”, ”Aja” og ”Alma” for en dejlig oplevelse, og jeg kan sige, at bare fordi man sejler tursejlads, betyder det ikke at man ikke kæmper - Hatten af for Scanmar 33 ”Alma” fra Korsør.

Tusinde tak til Kerteminde Sejlklub, stævneleder Jørgen Larsen og hold, samt til Turismens Venner for godt humør, gode madpakker og en dejlig suppe med en kold øl til.

Eftertanke: ”Saxe” bestod med flyvende sejl. Hun er velindrettet og alt fungerede som det skulle. Ingen skader eller havari, så ”Saxe” har fortjent sin vimpel og den hænger stolt fra hækstaget sæsonen ud.

Med sejlerhilsen

Morten og Crew på Bavaria 37 ”Saxe”

Resultater

PS: Vi huskede at slukke lanternerne da vi var kommet i havn. 

content-loader
content-loader
content-loader