Sådan renser du propellerne efter en sæson i vandet
Phantom 42-sejler Lars Erstad-Jensen fra Lynetten Havn har gennem mange år klargjort sin propel på samme måde. Efter en sæson i vandet har den få eller ingen ruer. Der er som regel kun en tynd begroning, som giver det grå skær, fortæller han til Minbaad.dk.
Lars Erstad-Jensen skriver til Minbaad.dk og motorbaadsnyt.dk's læsere:
Det har været vigtigt for mig ikke at lave en mekanisk rensning, der laver ridser eller fjerner materiale på bladene, om end de har fået lidt ridser gennem årene.
Nogle bruger mekanisk rensning, men jeg tænker, at når nu producenten har gjort sig stor umage for at skabe god balance i propellen, vil jeg helst ikke fjerne materiale, som kan give ubalance eller en mere ru overflade, som kan give dyr – specielt ruer - gode vedhæftningsmuligheder.
Bruger eddike og vand
Stærk syre (eksempelvis saltsyre) har jeg fået frarådet, da det kan angribe metallet og skabe lidt små huller. Jeg synes fortsat, propelbladene ser pæne ud, trods jeg har haft den i 18 år og endda købte propellen brugt hos en kammerat, som skiftede til større motor og i forvejen havde haft propellen på i et par år. Propellen bliver trukket af en Bukh dv36.
Når båden kommer op, bliver propellen højtryksrenset sammen med bunden, og herefter tager jeg bladene med hjem.
Den puttes i en spand med 50% varmt vand og 50% eddikesyre. Varmen får det til at virke bedre, da det jo er en kemisk proces. Jeg bearbejder det, der skal af, med en blød svamp og lader kun propellen blive i blandingen lige nøjagtig længe nok til, at alt er er væk. Så bliver bladet skyllet godt i rent vand og tørret med en blød klud.
Poleringen er vigtig
Herefter polering med autosol eller brasso. Jeg har hidtil poleret med hånden, men i et par år har jeg brugt en lille poleringsskive på en skruemaskine, hvor jeg trækker en sok over puden og sætter den fast med en strip. Det hjælper noget på tidsforbruget. Til sidst efterpolering med bløde klude.
Om foråret bruger jeg lidt blå loctite på låseboltene. Både, så de ikke sætter sig fast og samtidig for at sikre, at de ikke rasler løs med et tabt propelblad til følge. Jeg har (som dykker) været ude og lede efter flere blade for andre både, så det sker.
Der er nok meget religion, men dette har virket for mig nu gennem flere år. Det kan bruges som inspiration, hvis man ikke selv har en proces, som synes at virke.
Nogle anvender syre lige inden søsætning (til at give en overflade, som skulle virke afvisende for ruer med mere), nogle hælder til stålbørster og andre brugre produkter til at påføre. Men ovenstående er altså sådan, jeg gør.
Sejlerhilsner
Lars Erstad-Jensen