Kapsejlads
Soto 40eren Easy Lover, der vandt Sjælland Rundt 2023 efter DH, fik vand i cockpittet under surftur mod Sverige. Fotos: Christian Viedebæk
Tomas Toft, med blå hue, styrer båden med rorpind.

Soto 40 surfer 21,7 knob på Øresund - Tomas Toft og Easy Lover trængte til hårdtvejrssejlads

Det blæste op til 15-16 m/sek. i weekenden - og så ville Tomas Toft fra Rungsted på vandet i sin Soto 40, der i år er en af Danmarks mest vindende store både herhjemme. - På fladt vand loggede vi over 20 knob, så det øverste af kølen var fri af vandet, siger Tomas Toft.

Af Troels Lykke |

Sejlglæde og skumsprøjt hører sammen - og livet skal mærkes, også til søs.

Det mener den 58-årige KDY'er Tomas Toft, der er til fart. Derfor har han købt en temmelig konkurrencedygtig Soto 40, der i kulfibermaterialer blot vejer 4,4 ton.

Sejl er ikke en mangelvare

Sejl er der masser af. Storsejlet er på 63 kvadratmeter, fokken på 43 kvadratmeter og den assymmetriske spiler på 160 kvadratmeter. Da det blæste over 15 m/sek., rykkede det derfor, da Tomas Toft, der til dagligt er kunsthandler, havde fat i roret, mens syv gaster sørgede for, at alt gik, som det skulle.

Trods det hårde vejr var båden ikke nede og ligge. Dét trods 10-16 m/sek. fra nordvest.

- Vi sejlede op i Nivåbugten og satte A 4'eren, og så fik vi da fart på. Loggen viste 21,7 knob på det højeste, og det øverste af kølen kom fri, forklarer en smilende Tomas Toft, der styrer båden med rorpind, til Minbaad.dk.

Men Tomas, det er efterår, og de fleste ville blive i land i 16 m/sek. Hvorfor ville I på vandet?

- I år har der været let vind i eksempelvis Sjælland Rundt og Spangsberg Cup og andre sejladser, så vi trængte til en flyvetur, inden båden skal på land, og det fik vi. Vi var på vandet i fire en halv time. Vi satte spileren i Nivåbugten, surfede over til Barcebäck, og krydsede tilbage kun med fokken oppe. Da gik vi 8,2 til 9,2 knob på kryds, siger Tomas Toft, der var noget træt efter weekendes sejltur.

- Jeg faldt i søvn samme aften klokken 20 ved fjernsynet, siger Rungsted-sejleren, der havde inviteret sejlere fra en X-41 samt Svendborg-sejlere om bord på turen.