Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Torsdag aften i Skovshoved, da forsøget med Sjælland Rundt startede. Båden er bygget i 20 millimeter mahogni og er 6 meter lang og 2,15 meter bred og vejer 850 kilo. Foto: Jørgen Jensen
Kort Nyt
Som det ses er der to Torqeedo podmotorer, der også fungerer som ror.
Kort Nyt
Så er båden pakket på båden, der har fået lavet en hardtop i kulfiber til turen, for at beskytte mod bølger, fortæller Jørgen Jensen her til morgen til minbaad.dk.

Seks meter El-båd på vej rundt nonstop om Sjælland drevet af 160 liter træsprit (metanol) - følg via tracking

Torsdag kl. 22 startede værftsejer i Skovshoved, Lars Nordbjærg og Benjamin Götke, deres forsøg Sjælland Rundt om styrbord. Den seks meter båd er fredag morgen ved Smålandsfarvandet. To Torqeedo 6kW podmotor drives af en 20kW batteribank og en brintbrændselscelle, der omdanner metanol til strøm.

Af Troels Lykke |

Et pilotprojekt er i disse minutter undervejs Sjælland Rundt i en seks meter smuk mahognibåd, bygget af bådebygger Jørgen Jensen hos Nordbjærgs Bådeværft.

Efter start i aftes i Skovshoved i Øresund er båden nu fredag kl. 9.25 lige kommet ud i Smålandsfarvandet og sejler op mod Storebæltsbroen med 6,5 knob. Det blæser 4 m/sek. fra øst og de to sejlere Lars Nordbjerg og marineelektrikeren Benjamin Götke havde en lidt urolig tur over Køge Bugt, men alt er fint nu.

Metanol lavet på biomasse

Minbaad.dk har nemlig netop talt med besætningen, der nyder den lydløse sejlads. Kun bølgerne kan høres om bord.

- Vi er stadig spændte på om vi når i mål. Men vi vil gerne bevise at man kan sejle langt på el og ikke er nervøs for hvornår strømmen slipper op. Vi har derfor 160 liter metanol med og vil sejle nonstop rundt om Sjælland. Når vi kommer under 40 procent på batteriet, så lader det automatisk via brintbrændselcellen. Og det er jo miljørigtigt for metanolen er skabt via biomasse, forklarer Lars Nordbjærg.

Bådens 20 kw-batteri bliver ikke brugt lige nu, men fungerer som reserve hvis brintbrændselscellen skulle slå fra.

Benjamin Götke har stået for elektriske og installeret brændselscelle, der omsætter methanol til strøm og giver 5 kW på båden. Bådebygger Jørgen Jensen har installeret de to 6 kw podmotorer fra Torqeedo. De to motorer fungerer også som ror, som der ikke findes om bord.

Værftsejer Lars Nordbjærg, har fået ideen til projektet om el-både, da det irriterer ham at el-både ofte har en meget lav rækkevidde. Men det får han løst med en brintbrændselscelle og 160 liter metanol (træsprit), der er om bord på båden, hvor topfarten er 12 knob. 

36 timer rundt om Sjælland - er planen

Benjamin Götke forklarede før turen startede.

- Vi vil forsøge at være den første (og hurtigste) elektrisk drevne motorbåd, der sejler rundt på Sjælland non-stop. Den smukke seks meer mahognibåd er bygget af Jørgen Jensen på Norbjærgs Bådeværft. De to Torqeedo 6kW podmotor drives af en 20kW batteribank og en brintbrændselscelle fra Advent Technologies A/S, fortæller marineelektriker og bådebygger Benjamin Götke fra Xarradola ApS har lavet den tekniske installation, datakommunikation og el-dokumentation.

Duoen forventer, at turen på 220 sømil tager 36 timer. Brændselscellen opvarmes under opsyn af duoens serviceteam.

Opdateret 21.8. Båden nåede til Odden, da der var fejl på brændselscellen. Den bliver nu fikset.

Du kan følge turen live via gps: my.yb.tl/xarradola

content-loader
content-loader
content-loader