Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Det er håbet, at fremvisning af gennemprøvet brintteknologi i marinesektoren vil bidrage til at skabe en ny vej for den bredere industri og føre til en betydelig reduktion af dens CO2-aftryk. Tegning: America's Cup
Kapsejlads
Kapsejlads

Følgebåde på brint vil også foile til den 37. America's Cup

Den næste udgave af Americ's Cup bliver ikke kun med foilende sejlbåde, men flere følgebåde vil også svæve over vandet uden at forurene. Hvert hold skal nemlig bygge og drive to brintdrevne, foilende både til deres kampagne.

Af Troels Lykke |

TV-hold, følgebåde og andre involverede vil til næste America's Cup foile rundt i brint-, brændselscelle- eller batteridrevne både og dermed overvåge løbet uden at forurene, lyder det fra America's Cup.

Det vil komme til at ske med ​​ny teknologi. Et gæt er, at AC-sponsorerne Toyota og Yanmar, som begge er nået langt i forhold til at udvikle brint og brændselsceller, har en finger med i spillet.

Den næste America's Cup vil blive sejlet i 2024 på et sted, der fortsat er uafklaret, men de forsvarende vindere Emirates Team New Zealand og den officielle udfordrer INEOS Britannia har netop annonceret protokollen, som fastlægger stort alle øvrige aspekter af løbsserien.

Selvom der er adskillige ændringer, der burde gøre selve America's Cup endnu mere spændende, inkluderer den også en ret fantastisk motorbåd.

Forpligtigelse at bygge to foilende motorbåde

Som en del af den igangværende indsats for innovation og ny ren teknologi i America's Cup er det derfor en forpligtelse for alle teams til at bygge og drive to brintdrevne, foilende både til deres kampagne (med forbehold for proof of concept).

Det er håbet, at fremvisning af gennemprøvet brintteknologi i marinesektoren vil bidrage til at skabe en skelsættende vej for den bredere industri og føre til en betydelig reduktion af dens CO2-aftryk.

Faktisk ser det ud til at være et koncept, der kan begynde at kombinere brintbrændselsceller med elektrisk fremdrift fra et lithiumbatteri for større rækkevidde og hastighed - dog stadig med nul emissioner og et lavt CO2-aftryk.

Båd og fakta:

- 10 meter (33 fod) længde

- Kapacitet til seks personer plus 250 kg (550 pund) ekstra nyttelast

- Rækkevidde på 75 sømil ved en gennemsnitsfart på 25 knob med en topfart på 50 knob

- 160kw brint brændselscelleeffekt suppleret med batterier

Se også video med en Hynova 40: www.hynova-yachts.fr/hynova-40/

content-loader
content-loader
content-loader