Ny Torqeedo Travel Xp påhængsmotor får 45 procent mere kraft og 56 procent mere batterikapacitet
Tyske Torqeedo, som leverer el-motorer til motor- og sejlbåde, lancerer en stærkt forbedret udgave af deres populære Travel-motor. Vi mødte en af de danske forhandlere, men også direktøren for Torqeedo, da vi var på Mets-udstillingen i Amsterdam. Her fik Travel XP en DAME Award-pris.
Travel er Torqeedos absolutte bestseller med mere end 100.000 motorer solgt i hele verden, fortæller Fabian Bez til minbaad.dk vi møder under udstyrsudstillingen METSTRADE i Amsterdam.
- Der er stadig få el-motorer i verden, men der er et gigantisk potentiale på mellem 600 til 800 mio. euro for el-motor markedet i verden frem til 2030, hvor benzin-motorer vil fylde mindre og mindre og el mere og mere, siger Fabian Bez fra Sydtyskland til minbaad.dk.
Om Torqeedos el-motorer lyder det videre at kombination af styrke og stilhed har appelleret til rigtig mange sejlere med mindre både, hvad enten det er joller, gummibåde eller sejlbåde op til 1,5 tons.
I forbindelse med METSTRADE præsenterede firmaet så en ny udgave af Travel-familien, hvor forandringerne er væsentlig mere end blot et facelift. Der er klart forbedrede brugsegenskaber samt mulighed for 45% mere kraft og næsten 60% mere batterikapacitet i den nye version, men den fylder også 30 procent mere, men er dog stadig vældig handy kunne vi se.
Dermed matcher Torqeedos Travel XP i fremdriftskraft en 5 HK benzinmotor og vil kunne anvendes på sejlbåde helt op til 2 tons.
- Det vil tage tage mellem 3,5 og 5 timer at lade batteriet op, hvor de gamle travel-motorer tog ti timer at lade op. Og man kan følge de hele på en app, hvor man også kan lokalisere eventuelle fejl og via app'en kan Torqeedo yde en bedre og hurtigere service til kunderne
Men vigtigst er de funktionelle ændringer, som har gjort det af med de svagheder, Travel motorerne har haft. Der fortæller Henry Thomsen fra solbaaden.dk i Aarhus, som forhandler Travel og de andre modeller fra Torqeedo:
“De to kabler, der skal skrues af og på batteriet, har givet en del ærgrelser og problemer for mange Travel-ejere”, siger han. “Det er man ude over på den nye version, hvor batteriet klikkes af og på, og stikkene er integreret, så der ikke sker fejl eller uheld, hvis man skal håndtere motoren med kolde fingre. Ligeledes har man ændret rorpinden, så den sidder fast på motorskaftet og kan vippes til den position, man har brug for, uden risiko for at den bliver løs”.
Derudover er der en række mere avancerede funktioner i de nye motorer, bl. a. bluetooth forbindelse og mulighed for at opdatere softwaren i motoren via en app.
Den nye Travel-serie består af 2 motorer - 1100 W og 1600 W, og begge fås både i kortbenet og langbenet version. Desuden kan de frit kombineres med 2 batteristørrelser 1080 Wh og 1425 Wh.
Det giver frihed til at finde den kombination af effekt og rækkevidde, man ønsker.
Fås i fire pakker
Det nye modulopbyggede Travel-design fås i fire pakker: Adventure, Essential, Range og Power.
Adventure-pakken til kajakker parrer en 1.100W påhængsmotor og et 1.080Wh batteri med et innovativt monterings- og styresystem, der hurtigt og lydløst får kajakfiskere til deres hemmelige steder.
Range-pakken inkluderer et batteri med højere kapacitet (1.425 Wh) for større afstand, mens Power-pakken har en kraftig 1.600 W direkte-drevet motor og 1.425 Wh batteri, hvilket gør den velegnet til større både og mere udfordrende vandforhold.
De nye Travelmotorer vil være klar til levering i starten af 2024.
Priserne starter ved 20.999,- inkl. moms for et komplet sæt.