Quantcast
Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Kort Nyt

El-motor fra Torqeedo er under vand og afkøles derfor let

4 kW pod-motor passer fint til en båd op til eksempelvis 4 ton. Der vil være muskler til havnemanøvre, og med en Flex-o-Fold foldepropel på er der næsten ingen vandmodstand. Rækkevidden vil typisk være 20 sømil, hvis du sejler 4 knob i vindstille, alt afhængigt af batterikraften.

Af Troels lykke |

Henry Thomsen, indehaver af Solbaaden.dk, som leverer el-motorer til sejl- og motorbåde, forklarer:

- El-motorerne har en meget høj udnyttelsesgrad og fuldt moment fra allerførste omdrejning. Derfor ser vi typisk, at både, som tidligere har sejlet med 10-12 HK eller lidt mere, nemt kan klare sig med eksempelvis en 4 kW elmotor.

Netop til kanalsejladsen med de mange sluser er el-motor-systemet særlig velegnet. Når nøglen er sat i, er motoren klar til øjeblikkelig start, uden at den skal gå i tomgang, eller man skal være nervøs for, om den starter. 

Pris på lidt over 40.000 kr.

Systemet på Mai Tai med Torqeedo Cruise 4.0, 8 batterier og lader har kostet 41.400 kr., hvilket ligeledes er prisen i 2020.

Dertil kommer foldepropel og montering, i dette tilfælde udført af bådebygger Jørgen Jensen. 

- Og så er omkostninger til service og vedligehold meget mindre end på en forbrændingsmotor, fortæller Solbaaden til Minbaad.dk.

Fakta om priser (2020) på installationen til sejlbåd

Motorsystem, Torqeedo Cruise FP 4.0: 26.600,00 kr.

Foldepropel: 5.900,00 kr.

Fx batterier: 8 stk Vision AGM 12V 100Ah: 11.600,00 kr. (du kan også vælge lithium)

Lader, Zivan NG1 48V 13A: 3.200,00 kr. (andre findes også)

Montering og installation: 6.000,00 kr.

------------------------------------------------------

I alt: 53.300,00 kr.

content-loader
content-loader
content-loader