Otte danskere på 51 fods sejlbåd ramte hval i Stillehavet - måtte i redningsflåde efter båden sank på et døgn
Alle otte danskere ombord er nu reddet og på vej mod Tahiti. Efterskaderne var så store at vandindtag ikke kunne stoppes, hvorefter besætningen på båden gik i redningsflåden. Kort efter sank Lulu. Foreningen Til Langtursejladsens Fremme redegør for fakta.
Klokken 06:30 onsdag morgen blev JRCC i Karup kontaktet af dansk far til en gast ombord på den danske sejlbåd, en Beneteau Oceanis 50.
Faren var blevet ringet op af sin datter fra en iridium-telefon, hvor hun kunne fortælle at den 51 fod store sejlbåd var kæntret efter kollision med en eller to hvaler, men alle otte danske var sikkert i redningsflåden, fortæller Forsvaret på deres hjemmeside.
Iridium-telefonen angav redningsflådens position til et sted i Stillehavet mellem Peru og Fransk Polynesien.
Den danske JRCC alarmerede derefter JRCC Honululu, som iværksatte en såkaldt SAR, search and rescue.
Kom om bord på fiskerskib
Midt på onsdagen meldte rederiet Maersk, at de havde kontakt til et andet selskab, der havde containerskibet Mathilde Schulte ca. 10 timers sejlads fra kollisionsstedet og at Mathilde Schulte ville ændre kurs mod sejlskibets sidst kendte position.
Over midnat blev de otte danskere taget ombord på et fiskefartøj, men da fiskefartøjet var planlagt til at blive til søs i en måned fortsatte containerskibet Mathilde Schulte mod fiskeskibets position.
Da Mathilde Schulte nåede frem klokken 07:00 i morges blev de nødstedte overført og kursen er nu sat mod Tahitis hovedstad Papeete, fortæller vagthavende officer i JOC, major Steffen Lunn.
Langtursejladsen fremme redegør for fakta
Søren Grummesgaard fra Foreningen Til Langtursejladsens Fremme, havde pårørende på den 51 fods sejlbåd, der ramte hval, forklarer i dag på facebook:
Som det nu fremgår af nyhederne er en båd med 8 danskere blevet reddet efter kollision med 2 hvaler i Stillehavet. Som sejler bekymrer man sig for de der involveres i sådan en situation fordi man et stykke af vejen kan relatere til det. Samtidig opstår mange rygter og gætterier ofte i den situation her på Facebook.
Jeg vil gerne bringe fakta på bordet, da jeg har en pårørende ombord, og var den person der havde den direkte kommunikation til redningsflåden og redningsmyndigheder og -skibe under hele forløbet.
Gik 24 timer efter Mayday blev sendt
Først og fremmest: Alle er reddet og på et fragtskib. Alle har det godt. Fra Mayday til redning gik der knap 24 timer. Alle nærmest pårørende er notificeret, og har fået opdateringer undevejs. Redningsaktionen foregik helt udramatisk.
Lulu påsejlede 1 eller 2 hvaler midt mellem Galapagos og Fransk Polynesien, og skaderne var så store at vandindtag ikke kunne stoppes, hvorefter de gik i redningsflåden. Kort efter sank Lulu.
Mad til flere dage på redningsflåde
Med i redningsflåden var bl.a.: Vand og mad til flere dage, udløst Epirb, Iridium Go, Garmin InReach, 2 Vhf'er, Nødsignaler, Pas og papirer. De havde også deres dinghy på slæb efter redningsflåden
Der var kontakt med redningsflåden på aftalte tider gennem dagen, med rapportering af position og tilstand, og på disse tidspunkter opdateredes deres tracker på PredictWind også
Vi vidste inden, at Lulu var en sikker båd at være på, og det er fuldt bekræftet ovenpå en meget vellykket redningsaktion, ikke mindst fordi der har været helt styr på det fra skipper og besætning. Man kan ikke sikre sig mod at ramme hvaler, men man kan være forberedt på at håndtere det, hvis det sker. Det var tilfældet her.
Af respekt for de involverede beder vi samtidig til en god, fakta-baseret dialog, fortæller Søren Grummesgaard på facebook.