Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Det er ikke den danske båd på billedet, men en i feltet i Rolex Fastnet Race 2023. Foto: Borlenghi/Rolex
Kapsejlads
Kapsejlads
Merlin CSORC, Sail no: GBR3923L, Owner: Sailing Logic, Boat Type: First 40, Division: IRC

Hansen Sailing Team i Elliott 35SS slap med ødelagt forsejl i Fastnet Race

- Søen rejste sig voldsomt fordi strømmen i det snævre løb var på 3 knob medstrøm - altså imod vinden. Resultatet blev kolde afvaskninger af båd og mandskab i store mængder saltvand samt test af holdbarhed på alt, lyder det fra Michael Møllmann og Hansen Sailing Team efter fire dages sejlads.

Af Troels Lykke |

Så er Rolex Fastnet Race 2023, på 697 sømil, slut for Hansen Sailing Team - og sikke et race vi har oplevet, lyder det fra holdets facebook-side.

Starten ud for Cowes var med vind omkring 18-22 knob, men da udsejlingen af Solent var forventet at blive med temmelig hård vind, havde vi valgt at starte med Jib4 og 1 reb i storsejlet. Valget gav mening allerede efter 20 minutters sejlads, hvor endnu et reb blev tilføjet til storsejlet.

Medstrøm i store bølger

Efter en times kryds kom udsejlingen mellem Hurst Castle og Needles i sigte og forventningen om endnu mere vind fik os til at reducere både storsejl og fok, så vi nu var i rebet Jib#4 og 3 reb i storsejlet. Søen rejste sig voldsomt fordi strømmen i det snævre løb var på 3 knob medstrøm - altså imod vinden.

Resultatet blev kolde afvaskninger af båd og mandskab i store mængder saltvand samt test af holdbarhed på alt. Ud kom vi og natten igennem blev der krydset langs den engelske kyst i stadig hård vind og strømsø der først begyndte at lægge sig efter midnat. Da dagslyset kom blev der rebet ud og skiftet fok, mens besætningen fik spist og drukket så vi blev klar til næste udfordring.

Da vi rundede Lands End og lagde kursen mod Irland og Fastnet Rock, valgte vi lavere kurs end flere af vores konkurrenter. Årsagen var en forventet vinddrejning fra omkring vest til nord. Da skiftet kom var vi næsten perfekt linet up til en vending og kurs direkte på klippen.

A4 forsejl kollapsede

Rundingen af Fastnet Rock blev i dagslys og gav hurtigt mulighed for at sætte genakkeren. Da vinden var 20-25knob valgte vi A4. En halv time efter ville båden ned og dykke med delfinerne og stak hele bovspryddet og stævnen under vand mens hækken fløj et godt stykke over normalen. Kresten holdt mesterligt båden på benene, men A4’eren holdt ikke til at blive dyppet, så den måtte hales ned i stumper.

Nyt sejl oppe blev A3 der er stærkere, men også til mere skærende kurser. Ikke optimalt til den lange lænser, men da natten viste sig at være ikke bare mørk, men nærmest helt sort og ret blæsende, så tabte vi ikke til de omkringliggende både - vandt endda på flere der tydeligt ikke havde lyst til at give fuld gas under de vanskelige forhold og med trætte besætninger.

Efter at have rundet Scilly Island ud for Lands End og kursen var lagt mod den franske kyst lå vi placeret på en 28. Plads overalt på IRC, hvilket var overraskende godt.

Måske det var det der fik os til at sejle lidt konservativt på den næste meteorologiske udfordring, der var et ventende vindhul forude. Konkurrenterne omkring os gik lidt længere sydpå og trods den længere rute, fandt de lidt vind og vandt distance på os. Bådene bag os havde ikke samme udfordring med vinden og der blev derfor lidt opsamling der desværre påvirkede et ellers rigtig fint resultat.

Ankommer stolte til Frankrig

Stolte, lidt trætte og meget glade gik vi i mål onsdag kl. 18:30 i Cherbourg i Frankrig. Kulminationen på flere års forberedelse gjorde det muligt at gennemføre trods ekstreme forhold hvor mange måtte give op. Eneste nedbrud var A4’eren der bukkede under for vandtrykket. Ellers har vi ikke bøjet en sjækel ????

Sømændene der var ombord: Martin Larsen, Lars Kirk, Kresten Mohr Ernst, Klaus Rønn, Sofus Pedersen og ikke mindst skipper Michael Møllmann.

Hansen Sailing Team - video fra starten

www.rolexfastnetrace.com/en/ - følg Hansen Sailing Team her: facebook.com/HANSENSailingTeamDK

content-loader
content-loader
content-loader