Nicolas på en sejltur i sommers. Foto: Privat
Der var skøn vind ved Portugals kyst. Foto: Nicolas Bødker
Portugals sydkyst byder velkommen med varme smukke klipper. Foto: Nicolas Bødker
Gibraltar klippen i morgendisen efter en succesfuld passage. Foto: Nicolas Bødker

Københavneren Nicolas Bødker nået til Fuengirola i Spanien - efter vejrvindue åbnede i Biscayen i november

Den 55-årige solosejler Nicolas Bødker tog fra København i august 2023. I Bifrost, hans 45-fods stålbåd, ventede han længe i Camaret-sur-Mer for at krydse Biscayen. Da han endelig kom over, så han sig ikke tilbage. Nu er Nicolas nået til Middelhavet ved Spaniens kyst, hvor forårets eventyr ligger for døren. Snart mønstrer en gast, som I kender - nemlig Anna Brinch fra Minbaad.dk.

Af Anna Brinch |

Ugerne gik og gik, men i sidste øjeblik åbnede der sig et vejrvindue i Biscayen. Den 21. november kastede Nicolas og hans bror endelig fortøjningerne fra havnen i Camaret-sur-Mer. Fire dage senere anduvede Bifrost A Coruña, der ligger ud til Atlanterhavet.

I en tekstbesked til Anna Brinch fra Minbaad.dk beskriver han sejlturen:

- Vi lagde ud med rimelig kraftig halvvind og fire meter bølger de første tolv timer. Så blev det nice: Agten for tværs og surfede på bølgerne hele vejen til den spanske kyst, som vi fik i sigte efter kun to døgn.  Sejlføringen var et rebet storsejl og en lille smule forsejl.

Lidt tættere på kysten, hvor havbunden går fra fem kilometer til tohundrede meter på meget kort tid, skulle vi lige en tur gennem vaskemaskinen, og programmet var sat på hurtigvask!

Vi rebede forsejlet indtil et lommetørklæde, men seks meter høje bølger, der af og til brækkede ind over skibet, og en solid gust var mere end Bifrosts gamle forsejl kunne klare. Det blev revet i stumper og stykker, og vi fortsatte på storsejl alene. Det var også rigeligt!

Efter vi havde sluttet af med en grundig centrifugering, blev der helt stille. Ingen vind og små bløde dønninger. De sidste fire timer ind mod A Coruña blev for motor, og vi kunne hænge lidt til tørre. Så alt fra god solid Atlanterhavs-sejlads over den rene champagnesejlads til et bevis på, hvor lumsk Biscayen kan være.

Hvem sejler over Biscayen i november?

Bifrost ligger ligger langskibs i A Coruña, hvor solen skinner, og det er varmere. Her ender Nicolas Bødker med at ligge i en måneds tid, hvor tiden går med at udforske området og nye hobbyer.

- Jeg møder nogle fra en dykkerklub, og så ender det med, at jeg tager ud og dykker med dem nogle gange. Jeg får genopfrisket dykningen, og jeg ender med at opgradere udstyret ombord. Tiden flyver, og det er mega fedt, at jeg pludselig er i Spanien, fortæller Nicolas Bødker i telefonen.

Sejlturen over Biscayen er da også i sidste øjeblik, og som Nicolas Bødker fortæller, har det affødt flere reaktioner på vejen:

- Min bror har fortalt rundt om spisebordet, at vi var sejlet over Biscayen i november måned. De erfarne sejlere, der sad til bords, var blevet helt stille og spurgte straks: "Hvem sejler over i november?!” Men hvis man er tålmodig, kommer der før eller siden et vejrvindue.

En lærerig tid

Da kalenderen siger midt december, sejler Nicolas Bødker til Porto og holder nytår med sine sønner.

Sejleren fortæller, hvordan han generelt har sejlet de lange distancer og ikke særlig mange korte. Han nyder at være ude på havet flere dage ad gangen, og derfor har han ikke dyrket de små ture mellem havnene og ankerbugterne langs kysten. Han fortryder dog én ting:

- Hvis jeg skulle have gjort én af tingene anderledes, så ville jeg have brugt længere tid på sejlturen til Porto. Jeg sejlede jo direkte derhen, og det tog to døgn. Der ligger nogle smukke steder mellem A Coruña og Porto. Det var en dejlig, lang tur, men jeg gik da også glip af nogle små perler, forklarer han og fortsætter:

- Desuden har jeg lært lidt om ventetid og tålmodighed. Da vi lå i Camaret-sur-Mer, ventede vi længe på, at der ville komme et fire-dages vindue. Jeg tog det med et smil, og ville ikke blive i dårligt humør af at vente. Det var der dog andre sejlere omkring mig, som gjorde. Det gjorde jo ikke ligefrem ventetiden bedre.

Nytår i Porto med sønnerne

Da Nicolas har været hjemme til jul i Danmark, drager han og sønnerne tilbage til Bifrost i Porto. Her holder de en halvanden uges ferie henover nytåret.

- I Porto ligger jeg i en billig havn, og det er rigtig godt, fordi jeg er meget hjemme i Danmark. Mine knægte og jeg tager dog sammen tilbage til Porto og holder nytår. Det var en spændende aften med mange mennesker, fyrværkeri og udendørs koncert. Der var total gang i gaden, forklarer langturssejleren.

Efter en måned mener Nicolas Bødker alligevel, at vejret skal være lidt varmere, så han beslutter at sejle fra Porto til Malaga.

- Da jeg stævner ud fra Porto d. 18/1, er der gammel sø, og jeg bliver søsyg for første gang, så jeg må efterlade min morgenmad uden for Porto. Der er ingen vind, men der kommer altså de her bølger fra forskellige retninger. Jeg må derfor sejle for motor, og først efter ti timers tid kommer vinden. Det kommer meget bag på mig, at jeg blev så søsyg, fortæller Nicolas Bødker med et grin.

Sejlturen mellem Porto til Fuengirola

Da sejleren ikke er havgal længere, bliver det til en nydelig sejlads. Vinden kommer ind agten for tværs eller halvvind næsten hele vejen. Det er desuden en smuk tur med solnedgange og -opgange, delfiner og rolige øjeblikke.

I Porto får solosejleren et nyt forsejl, efter at det foregående er gået i stykker over Biscayen. På denne sejltur til Fuengirola får han testet det af, og det virker upåklageligt. Han har desuden fået lavet et tredje reb i storsejlet, så sejlet nu næsten kan fungere som et stormsejl, da det kan rebes langt ned.

- Jeg ser ingen spækhuggere undervejs. Desværre må jeg undvære dem, det kunne ellers have været flot at se dem. Jeg er ikke særlig bange for de angreb, der er omkring Portugals kyster, fordi min båd er så solidt bygget. Ja, de vil kunne gøre skade, og man skal have respekt for dem, men det stopper mig ikke i at sejle rundt hernede, forklarer Nicolas Bødker og fortsætter sin fortælling om sejlturen:

- Jeg sejler forbi stedet, hvor danskerne forliste i oktober måned. Jeg holder et minuts stilhed og sætter flaget på halv. Jeg lå i Frankrig, da det skete, og synes det var utroligt ubehageligt at følge med i den store debat på nettet eller at se de klip, der florerede med kæntringen. Man må jo stole på, at skipperen og hans besætning har truffet de beslutninger, de mente, var de rigtige, påpeger Nicolas Bødker.

En enkelt overnatning i en ankerbugt

Sejlturen fra Porto til Malaga tager fem dage med en enkelt overnatning i Sydportugal ved Algarvekysten. Nicolas Bødker skal være udhvilet ved sejladsen gennem Gibraltarstrædet, men det er også smart at vente, så han har naturens kræfter på sin side. Det kræver nemlig den helt rigtige vind og strøm at komme nemmest muligt igennem.

Strømmen flyder foroven i vandet, fra Atlanterhavet og ind i Middelhavet, men lige nedenunder flyder det den modsatte vej. Derudover spiller tidevandet, vinden og søen en rolle. Efter en nat på ankerpladsen rammer han rigtigt, og sejladsen går, som den skal.

- Det kunne bedst svare sig at sejle igennem om natten, og der er jo sindsygt meget trafik i det stræde. Men jeg har da heldigvis AIS, så alle kan se hinanden, forklarer Nicolas om turen igennem strædet og uddyber:

- Jeg når til Malaga, hvor jeg har været i en måneds tid. Siden da har jeg haft besøg af min datter og hendes kæreste, hvor vi lejer en bil og kører op i bjergene. Da de tager hjem, er jeg selv hjemme en tur.

SMB - 6 six months blues - hvad laver jeg her?

Det er dog ikke hele tiden let for den glade solosejler. For ikke længe siden er han rigtig negativ og begynder at tænke i andre baner:

- Jeg blivre ved med at hænge i tanker som “hvorfor er jeg ikke hjemme?”, “hvad laver jeg her?” eller “hvorfor sagde jeg dog op?”. Det er jo håbløse tanker, som jeg ikke kan gøre noget ved, og det gik først op for mig efter et par dage, at det var noget, jeg havde oplevet før, forklarer Nicolas Bødker og forklarer videre:

- SMB, også kaldet six months blues, er noget mange soldater oplever. Det var også noget, jeg oplevede, da jeg selv var udsendt. Da jeg anerkender, at det bare er SMB, bliver det hele meget lettere.

Rejsen er meget mere end det fysiske

- Det er også en menneskelig rejse, jeg er på. Jeg lærer mere om mig selv, og det synes jeg er meget spændende at opleve. For eksempel hvordan mine tanker er, og hvad jeg gør ved det, når jeg møder modstand. Da jeg ankerkender, at det er six months blues, accepterer jeg det og lader mig selv blive i det. Men jeg sætter en deadline for, hvor længe jeg m¨ have det på denne måde, forklarer han i telefonen.

Som Nicolas fortæller, så gør ens finger mindre ondt, hvis man ved hvorfor. Så skal man ikke bekymre sig om, hvorfor den gør ondt, og så får man allerede da lidt bedre.

Det er netop sådan en oplevelse, han har med sin SMB.

Foråret banker på døren

Telefonsamtalen drejer hurtigt hen imod, hvad foråret i Middelhavet skal bruges på - nu er det nemlig besluttet, at Nicolas Bødker sejler hjem til sommer.

- De næste tre uger skal Bifrost ligge til anker ved Malaga, måske en sejlads til Gibraltar igen og så en lille smuttur til Danmark til sidst. Den 18. marts påmønstrer der en gast ombord på Bifrost, som skal sejle med til De Baleariske Øer og måske en tur til Barcelona, fortæller sejleren og afslutter med et: “Vi ses snart!”.

Gasten er nemlig mig, Anna Brinch fra Minbaad.dk - så I kommer helt bestemt til at høre mere fra Nicolas Bødker, Bifrost og vores fælles tur til Middelhavet.