Gå til hoved-indhold
Småbåde
En af bådproducentens synlige succeser er den 8 meter lange C-8, der kan ’flyve’ med ca. 30 knob over vandfladen. PR-tegning

Candela C-8 foiler 483 sømil på 24 timer - Polestar lithium batteri er på næsten 70 kWh

En særlig udgave af C-8 er Polestar udgaven, som tydeligvis er udformet som en slags samlet fremstød for C-8 og Polestar 2 el-bilen samtidig, idet batteriet på knap 70 kWh er et Polestar lithium batteri.

Af Jan Hovald Petersen |

Den svenske motorbådsproducent i Stockholms området har fat i dine motorbådsdrømme, når du ser en Candela el-motorbåd ’flyve’ over vandet i den Stockholmske skærgård. 

En Youtube video ser man at der sker noget med C-8 Candela hydrofoiling motorbåd, - så sker der noget. Båden glider igennem vandet med en særlig styrke, - og løfter sig så op af vandet ved ca. 9 – 10 knob.

Derefter er båden som svævende over vand – som et lavtflyvende fly, da man næsten ikke kan mærke de bølger,  der denne dag er i den svenske skærgård.

Forklaringen er at bådens flyvebevægelser kontrolleres som var båden et fly.

Candela Boats

Candela Boats i Stockholm begyndte i 2017 at bygge og sælge både, der kunne foile over vandoverfladen. Firmaet blev skabt af Gustav Hasselskog, der er direktør og CEO for firmaets drift.

En af bådproducentens synlige succeser er den ca. 8 m lange C-8, der kan ’flyve’ med ca. 30 knob over vandfladen og med et passende højt løft op til et par fod over vandet, så mulige bølger kun sjældent på lange stræk vil nå bunden f.eks. indenskærs i den svenske skærgård.

En tidligere Candela båd C-7 er stadig på salgs- og leveringslisten.

C-8 har sat rekorder for el-drevne motorbåde på en batteriopladning idet C-8 har tilbagelagt 894 km – 483 nm på 24 timer. Og man forsøger til stadighed at øge 24-timers distancen.

En særlig udgave af C-8 er Polestar udgaven, som tydeligvis er udformet som en slags samlet fremstød for C-8 og Polestar 2 el-bilen samtidig, idet batteriet på knap 70 kWh er et Polestar lithium batteri. Det er nok første gang at en bådfabrikant helt bevidst anvender et bilbatteri – og formodentlig med fordele af flere slags, bl.a. en større udbredelse, måske lavere pris pr kWh og måske hurtig udskiftning om det skulle være.

Polestar 2 er som bekendt en moderne el-bil (svensk/kinesisk) produceret primært i Kina.

Hvorfor ’flyver’ Candela bådene ved 9 - 10knob

På Candelas hjemmeside får man en vigtig forklaring (uden at det bliver for tungt og teknisk) af en ingeniør, der forklarer flere sammenhænge på en illustrativ video og det er værd at se hvis man følger dette bådmærke.

Se mere: candela.com/

content-loader
content-loader
content-loader