Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Swan 88 er spækket med elektronik. Fotos: Nautor Swan

Ny Swan 88 fra Finland er overdådig luksus - værft har mange ordrer

Mens de fleste værfter i verden oplever nedgang på salg med 45 procent så melder Swan-værftet om massive ordrer i 2024. Deres ordreportefølje på 150 millioner euro inkluderer 30 leveringer alene i denne sæson. Fx en ny Swan 88.

 

Af Troels Lykke |

Swan's CEO, Giovanni Pomatti, beskriver 2024 som "et ekstraordinært år," hvor det ikoniske værft lancerer tre nye modeller, herunder den imponerende Swan 88.

For at give en idé om skalaen af dette finske værfts aktiviteter kan nævnes, at deres ordreportefølje på 150 millioner euro inkluderer 30 leveringer alene denne sæson.

To Swan 88-skrog blev søsat med blot to dages mellemrum, og fem yderligere maxiyachts var under konstruktion under vores besøg – herunder de første to Swan 128-modeller. Derudover er to nye modeller, Swan 51 og Swan 80, også under udvikling.

"Ingen andre er i stand til at levere denne kompleksitet og ekspertise," erklærede en stolt præsident Leonardo Ferragamo under vores besøg i begyndelsen af juni. Dette blev yderligere forstærket af nyheden om Nautors opkøb af de italienske motoryachtspecialister San Lorenzo, som forventes at øge både produktiviteten og effektiviteten yderligere.

Den første Swan 88 er udstyret med et pinhead-storsejl, captive mainsheet og en V-boom, mens model nummer to har en winch plint og et square-top storsejl.

Holder sig under vigtig 24 m grænse

Den nye Swan 88 er en rummelig performance-cruiser fyldt med skjult teknologi og designet til at holde sig under den vigtige 24-meter grænse.

Kraftfuld og komfortabel på samme tid, er den bygget med premium kvalitet og finish. Swan 88 kombinerer de bedste elementer fra Swan 78 og Swan 98 og tilføjer nye funktioner som en strandterrasse og rummelige agtersektioner. Det er også den første Swan, der tilbydes med hybrid fremdrift.

Det skriver Yachting World, der har lavet video fra båden under test

Som med alle Swan-maxiyachts er Swan 88 bygget i fuld kulfiber ved hjælp af både prepreg og Sprint-teknologier, hvilket holder vægten nede på 54 tons i lightship-konfiguration. German Frers beskriver designet som slankt trods de 2 meters loftshøjde, skroget tilbyder.

"Den bliver en hurtig båd," siger Frers, især hvis man vælger performance-sejlplanen.

Swan 88 
LOA (total længde): 28,27 m 
Skroglængde: 26,54 m 
LWL (vandlinjelængde): 24,27 m
Bredde: 6,79 m 
Dybgang: 4,00 m 
Deplacement: 54.100 kg 
Ballast: 15.050 kg 
Sejlareal (mod vinden): 432,7 m² 
Brændstofkapacitet: 2.800 liter 
Vandkapacitet: 1.500 liter 
Design: German Frers, Misa Poggi, Lucio Micheletti
Værft: www.nautorswan.com

 

content-loader
content-loader
content-loader