Luffe Yachts boss forklarer om ny Luffe 45 + i kulfiber
Idéen og konceptet bag Luffe 45+, er en videreudvikling af den populære Luffe 45, der kom frem i 2009 og meget få er til salg. - Den nye bliver cirka 1.000 kilo letttere end den tidligere standardmodel, siger Oluf Jørgensen, som i video forklarer om Luffe 45+. Tre både bygges nu.
- Luffe 45 er bygget siden 2009 og der har været meget få brugte til salg, hvilket giver os en indikation af en båd model som ejerne generelt er meget glade for. Det ændrer dog ikke ved det faktum at vi fra værftets side har besluttet at der skal ske noget med designet, specielt skrogdesignet, fortæller Robert Vinter fra Luffe Yachts i Kolding.
De grundlæggende dimensioner kommer der ikke ændringer på, men en stejlere hæk og en stejlere stævn skal sikre et mere moderne udtryk, uden at det tidløse udtryk bliver ødelagt.
Lettere at håndtere
- Med Luffe 45+ er der lagt op til en båd der er endnu mere bekvem at håndtere, både ved havnemanøvre og under sejlads. Mange af vores kunder sejler med lille eller ingen besætning, og derfor er det vigtigt at båden kan håndteres af to eller en enkelt person, fortæller Robert Vinter fra Luffe Yachts i Kolding.
Luffe Yachts ønsker at gøre båden lettere og hurtigere, det skal opnås ved at lave skroget i kulfiber, lave bundrammen i kulfiber, opbygning af skotter i sandwich materiale samt et generelt fokus på vægtbesparelse under produktionen. Et dybere for- og agterskib skal sikre længere vandlinie.
Den lettere håndtering ved havnemanøvre skal opnås gennem design og teknik. Agterstavnen har fået fast integreret platform, der giver gode håndterings muligheder af fortøjninger. De agterste kistebænke er bevaret, af hensyn til sikkerhed under sejllads, samt enkelt adgang til fendere og fortøjninger.
Desuden bidrager kistebænkene til rorsmandens gode siddekomfort under sejllads.
Tre bygges til 2025
- Luffe 45 + bliver cirka 1.000 kilo lettere end vores første Luffe 45, der ikke er i kulfiber, siger ejer af Luffe Yachts, Oluf Jørgensen til mnbaad.dk.
Oluf, der stadig som 77-årig er aktiv på værftet, har bl.a. designet Luffe 45 +, men er også manden, der sikrer at byggekvaliteten er i top. Båden, hvor den første er klar til juni 2025, koster da også mellem 8 og 9 mio. kr., alt efter hvor meget udstyr man ønsker.
En dansker og en tysker har købt en, dertil kommer en til værftet, som demobåd.
Integreret bovpropel
På teknik-siden er der i apteringen for og agter reserveret plads til bovpropel, med en bovpropel i begge ender af båden, bliver manøvrering i snævre havne en mulighed, selv når man sejler solo.
Luffe 45+ bliver udstyret med integreret bovspryd, hvor der bliver plads til en indbygget Code sejls rulle, dette skal sikre en hurtig, enkel og sikker betjening af code sejlet.
- Sejlarealet bliver der standardmæssigt ikke ændret på, vi stiler efter at have sejl i en størrelse der er til at håndtere, den højere fart bliver vundet ved lavere vægt og længere vandlinie. Det er klart at hvis det ønskes kan masten leveres højere, for mere sejlareal, det samme gælder bådens dybgang, standard bliver den 2,30m, men det kan reguleres op og ned efter ønske, siger Robert Vinter fra Luffe Yachts, der i øvrigt selv støber kulfiberskroget i to dele, hvorefter de limes sammen.
- Vi laver stort set alt selv, siger Oluf Jørgensen, da vi besøgte ham til Åbent Hus i november.
Luffe 45 +
LOA: 13.85m
LOA m. bovspryd: 14.60m
Bredde: 3.75m
Dybgang: 2.3m
Mastehøjde over vandet 20.82m
Diplacement:8500kg
Pris 8,5 mio. kr.
Luffe Yachts