Kapsejlads
Anders Bertelsen og mandskab ses her i Brejning vandt Eliteserien i klassen. Bertelsen, Schulz, Jepsen og Kofoged følte sig ikke 100% skarpe i Brejning. Det blev straffet i det tætte felt og besætningen måtte tage til takke med en 8. plads. Fotos: Peter Brøgger/H-bådsklassen
Ingeniør og rorsmand Anders Bertelsen fra Aarhus Sejlklub står her med pokalen.
Podiet i Brejning, hvor Høj Jensen holdet vandt. Alle vandt åbenbart også en flot hat.
Kapsejlads
Finn fra Aarhus Sejlklub er altid let at finde med bådens sorte farve.
Ole Engblom styrer spiler med sikker hånd.

H-båd: Aarhus Sejlklub med Anders Bertelsen, Schulz, Jepsen og Kofoged vinder Eliteserien

Men det sidste stævne i serien i Brejning på Vejle Fjord vandt de danske mestre Claus Høj Jensen, Dahl Hansen og Andresen, mens Anders Bertelsen, Schulz, Jepsen og Kofoged kan krone en stærk sæson som samlede vindere. Klassen ser også tilbage på VM, hvor en italiener var i særklasse.

Af Troels Lykke |

Der var lagt op til et særdeles spændende opgør i årets finale i Eliteserien i H-bådsklassen. 20 besætninger stillede til start da seriens samlede vinder skulle kåres og samtidig krydsede nr. 2, 3 og 4 fra de nyligt afholdte verdensmesterskaber i Finland klinger.

Efter stævner i Frem, Struer og Middelfart var det afgørelsens time i Brejning, hvor H-Bådsklassen traditionen tro mødtes til sæsonens sidste stævne. Denne gang med deltagelse af 11 Folkebåde, der ved samme lejlighed afviklede Jysk Mesterskab.

Vejrudsigten pegede i retning af meget lidt vind, men det meste af tiden leverede Vejle Fjord både vind og sol og det lykkes at afvikle fem gode sejladser lørdag og tre søndag i 3/6 m/s fra mellem NØ og SØ. Der blev dog blev en lang ventetid imellem første og anden sejlads, hvor vinden var ekstremt svingende i både styrke og retning i omkring en time.

Dansk dominans brudt ved VM

Finalen i Eliteserien bød på revanche fra VM, hvor den mangeårige danske dominans i H-Bådsklassen blev brudt. Den italienske dobbelte America's Cup rorsmand/taktiker og nu 10 dobbelte verdensmester Flavio Favini i forskellige bådklasser, vandt overlegent VM i H-båd på den Botniske Bugt ud for Pori på den finske vestkyst med syv prikker ud af 11 mulige.

Men lige bagved den professionelle sejler kæmpede tre danske besætninger intenst om de sidste to podiepladser med en pæn margin ned til tyske Köhne, Köhne og Ulrich.

“Vores VM tog tidligt en rigtig skidt drejning,” fortæller rorsmand Claus Høj Jensen og forklarer videre:

“Der røg fire kordeler i vores forstag på andendagen. Heldigvis blev riggen stående, men vi måtte i havn og skifte. Vi nåede ikke ud til den næste sejlads og fandt derfor tidligt i stævnet vores fratrækker - troede vi. For på tredjedagen startede vi for tidligt under sort flag og der kunne vi se, at guldet ville være stort set umuligt, for Favini sejlede virkelig stærkt og sikkert”

Favini overlegen verdensmester

“Favini lavede tre prikker på førstedagen,” udbygger Anders Bertelsen.

“Så der var ingen tvivl om, hvem der var den bedste besætning til det stævne. De trådte ind i klassen for omkring 10 år siden og har så været pænt med fremme. Nu lykkes det så omsider for dem at nå øverst på podiet til VM. Vi var tæt på dem i flere af sejladserne og vi vinder selv to, men de var alt i alt urørlige og kunne sejle i havn før sidste sejlads. Her kunne tre danske både tage sølv, men vi havde et lille pointmæssigt hul ned til Høj Jensen, Dahl Hansen og Andresen som så lå næsten lige med Korsgaard, Korsgaard og Jansen. Så vores taktik var klar. Vi holdt os tæt på Claus og satsede på at overlade kampen om bronzen til de to andre både.

Ærgerlig Korsgaard havde måske ikke tyvstartet

Om den sidste og afgørende dag fortæller skipper Mads Korsgaard:

“Vi kommer godt fra start i næstsidste sejlads. Men et stykke oppe havde vi en styrbord/bagbord med Anders, hvor vi synes, at vi kunne gå foran på bagbord, selvom det var stramt. Men lige inden vi passerer stikker han først båden op og falder så voldsomt af og råber protest. Vi overvejede om vi skulle fortsætte, fordi vi synes, det var film, men vi valgte at tage vores straf og faldt bagud og det satte sig i mig mentalt. Jeg var p….gal og vi ender et stykke nede i mål."

"I den sidste sejlads vidste vi godt, at vinden ville dreje til højre, men vi valgte at starte et stykke nede af linjen, fordi der var læ fordel. Og så drejer den selvfølgelig tidligt på første opkryds, inden vi kom med over og da de to andre lå til luv af os, var det game over. Så det var dumt ikke at tage de oplysninger vi allerede havde for pålydende. Men vi var sure, for vi havde virkelig håbet på at komme på skamlen,” forklarer Korsgaard i pressemeddelelsen.

Oprejsning til Høj Jensen, Dahl Hansen og Andresen

Selvom Korsgaard, Korsgaard og Jansen sejlede sig ned på en 4. plads til VM har de gentagne gange vist, at de hører til blandt de allerbedste.

Og igen i årets finalestævne i Eliteserien i Brejning kunne de gå på vandet søndag med en føring ned til Høj Jensen, Dahl Hansen og Andresen (1 point, red).

Mads Korsgaard fra KDY forklarer om VM i Finland.

“Vi sejlede efter at holde Claus bagved på sidste dagen og fik også øget, så vi havde et forspring på 3 point. Men i næstsidste sejlads glipper starten og vi ligger næsten stille og havner i røgen af Hermansen, Wilson og Betak. Så vi er lang tid om at komme i gang og ender på en 8. plads. Men der var stadig muligheder, Claus var nu 2 point foran. I sidste sejlads starter vi helt tæt med Claus og Anders men kommer tidligt over og dommerbåden signalerer tyvstart. Vi synes, vi er langt fremme og vælger at gå tilbage og det var jo torskedumt. Vi kunne lige så godt have sejlet færdig og håbe på, at det ikke var os, for vi kom jo aldrig op derfra. Så det var en af de få aftener i mit liv, hvor jeg ikke kunne falde i søvn. Jeg lå bare og tænkte på, hvor dumt det var. Og at vi endnu engang havde sejlet os ned.”

Og der er jo ikke noget nyt i at Høj Jensen, Dahl Hansen og Andresen kom brølestærkt til sidst.

“Vi holdt nerverne i ro og vandt den sidste sejlads. Det gav os så samtidig sejren i stævnet og det var vigtigt at slutte af på toppen”, runder Claus Høj Jensen af.

Bertelsen sætter fornemt punktum trods 8. plads i Brejning

Den fremadstormende besætning fra Århus tog ovenpå sølvmedaljen og titlen som årets bedste danske båd til VM også den samlede sejr i Eliteserien. Og det trods en 8. plads i finalen.

“I allerførste sejlads bliver vi sejlet ud i venstre side af banen på opkrydset og der skulle man netop ikke være. Vi blev nr. 16 og regnede med, vi havde brugt vores fratrækker. Herefter tog vi to 3. pladser og kom lidt mere med i gamet. Men det var som om, vi ikke rigtig havde fået regnet banen ud."

"Om søndagen kommer vi slet ikke godt nok fra starterne og kommer aldrig rigtig med. Vi er nok lidt sejlmætte og så ved vi også godt, at i den her klasse er der så mange dygtige sejlere, at hvis man ikke er 100% skarp på dagen, så bliver det straffet. Og det er noget af det, der er attraktivt ved Eliteserien. Den dag du ikke er helt oppe at ringe, så får du et rap over fingrene. Og den påmindelse er rigtig fint at gå på vinterferie med”, runder Anders Bertelsen af.

Kolding-sejler vandt i Folkebåd

I Folkebåd vandt Kolding-holdet med Per Jørgensen ved roret. De slog Kerteminde-holdet med Anders Sunke som skipper, mens skipper Søren Kæstel fra Hellerup Sejlklub tog bronze.

Eliteseriens top tre 2024
1. Andersen, Schulz Jepsen og Kofoged, Århus Sejlklub.
2. Andersen, Andersen og Jørgensen, Holbæk Sejlklub.
3. Korsgaard, Korsgaard og Jansen, KDY.