Dobbelt Fastnet Race-vinder krydser Atlanten til november – og du kan komme med
Et Atlantkryds på en 72 fod lang Maxi Ocean Racer. En drengedrøm for de fleste - og en drøm, der nu kan blive til virkelighed. Racerbåden CJ Legend inviterer mod betaling ti sejlere ombord. Fire har allerede meldt sig på banen.
Vi er i 1990’erne. Den 72 fod lange Maxi Ocean Racer, der i dag går under navnet CJ Legend, er én af de hotteste spillere på den internationale sejlsportsscene.
To gange kan båden som den første krydse mållinjen i det ikoniske og 500 sømil lange Fastnet Race, den deltager i Whitbread Round the World Race, og i midten af 90’erne runder båden en milepæl: 400 sejlede sømil på ét døgn. En ny verdensrekord.
I kamp mod andre ARC-både
Rekorden er slået flere gange siden. Det samme er båden på kapsejladsbaner verden over.
- I sin storhedstid var båden en af de hurtigste i verden. Nu kan den naturligt nok ikke følge med de moderne racere, men den er fortsat en hurtig båd med over 300 kvadratmeter sejl, understreger Bjarke Knudsen, der sejler som firstmate på båden, overfor Minbaad.dk.
Fart skal båden vise, når den til november deltager i ARC’en over Atlanten. En sejlads, der for de hurtigste tager form af kapsejlads. Det er her, CJ Legend stepper ind – og det er her, at også du kan få lov at spille en rolle.
Med en besætning på tolv mand – hvoraf de ti er betalende gaster - skal den hurtige racer igen forsøge at kæmpe med om placeringerne mod Caribien – samtidig med, at der skal være tid til hygge og snak ombord.
En del af vagtskiftet
Seks sejlere har allerede booket en plads ombord på racerbåden. Tilbage er fire ledige billetter, når også den faste besætning med danske Bjarke Knudsen og Gerrit Scheper, der står i spidsen for foretagendet, er tjekket ind.
Med 22 sejlture over Atlanten og flere års erfaring med træning af sejlere på CV’et har Gerrit Scheper en erfaring større end de flestes. Du er derfor i trygge hænder, når der i horisonten venter et sejlereventyr større end de fleste, lover Bjarke Knudsen:
- Man skal være åben for at få én på opleveren og være indstillet på at blive en del af besætningen ombord. Man indgår i treholdsskift, hvor man både kommer til at trimme, stå bag roret, og hvad der ellers hører med, forklarer danskeren.
40.000 kroner er en fair pris
Ethvert eventyr har en pris – på den ene eller den anden måde. Det gælder også, når du skal krydse Atlanten i en racerbåd. Her afregnes i kolde kontanter. 40.000 kroner.
- Prisen findes ikke billigere i den klasse. Det er det absolut billigste skib blandt alle, jeg har kunnet finde. De, der har meldt sig til, har ytret, at prisen for dem at se er meget fair, understreger Bjarke Knudsen og påpeger:
- Vi er ikke et klassisk charterbureau, men vi har selvfølgelig gjort os tanker om prisen. Det er særligt de forsikringer, vi i øjeblikket arbejder på højtryk for at anskaffe, der er med til at fastsætte prisen på de 40.000 kroner, ligesom der er startgebyr i ARC’en, forplejning og slid på båden. Et helt nyt storsejl til båden koster eksempelvis 150.000 kroner i sig selv, forklarer sejleren.
Bjarke Knudsen og Gerrit Scheper er derfor ikke i tvivl: Prisen er reel, så når de til november krydser Atlanten, bliver det med ti friske besætningsmedlemmer ved deres side.
Flere har allerede henvendt sig, så drømmer du om at drage på eventyr, kan du med fordel allerede i dag kontakte Bjarke Knudsen på bjarke@knudsen.dk for at høre mere.