Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Jens Quorning vinker fra Dragonfly 40 under Silverrudder 2024. Foto: Nicolajsen Foto og Film
Kapsejlads
Jens Quorning, th. ses her med sin søn, Peter, der er fremtidens boss hos Quorning Boats. Foto: Troels Lykke

Derfor var den erfarne solo-sejler Jens Quorning hurtigste båd i Silverrudder i luksustrimaranen Dragonfly 40

Dette var femte gang at direktør for Quorning Boats sejlede Silverrudder, solo om Fyn fra Svendborg. Og tredje gang han var hurtigste båd af alle i mål. Jens Quorning har tidligere slået rekorden i sin 28 fods Dragonfire i 2016, men denne gang tog han turen i en Dragonfly 40 Carbon Performance. Interview.

Af Troels Lykke |

Jens Quorning, hvorfor sejler du Silverrudder. Det er jo en sejlads, hvor du er helt alene om alt?

- Jo, men Silverrudder er en fantastisk sejlads og en helt anden form for sejlads. Netop i en hurtig trimaran er det en fed sejlads for man kan overskue, hvor lang tid det tager og bare give gas og ikke mindst er det er et helt andet game og et mere intelligent ”skakspil” hvor du hele tiden skal tænke flere træk frem end ved normal kapsejlads, så på den måde er det mere udfordrende. Du skal også gøre dig selv og båden mere klar på en anden måde.

Hvorfor deltog du i Dragonfly 40 Performance?

- Jeg deltog denne gang med Dragonfly 40 fordi det nok er sidste gang jeg har denne mulighed med denne DF 40 Carbon Performance bådmodel, da vi nu udvikler den nye Dragonfly 36, har vi ikke kapacitet til at have vores allerdyreste bådmodel på lager som derfor nu sættes til salg. Også for at prøve at sejle DF 40 modellen i Silverrudder, som den jo er super designet til med sin helt optimale cockpitlayout netop for singlehandsejlads, sejler sejleren fra Skærbæk.

Hvad var din strategi i starten og var du bange for at gå på grund i Svendborgsund?

- Dragonfly 40 stikker 2,2 meter men jeg er ikke bange for at gå på grund, da båden ( alle Dragonfly´s) er udstyret med et klapsværd, som automatisk udløser sig og klapper op ved grundstødning og bagefter kan man bare trække kølen ned igen og fixere den i vores special designede automatiske udløserklemme. Roret klapper op på samme måde så denne store Dragonfly 40 kan gå ind på 70 cm vand.

Om starten lyder det fra den 62-årige flerskrogssejler.

- Strategien i starten var først at lave en god start, hvilket gik i kage for mig da jeg var få sekunder for langt fremme på startlinjen og jeg måtte dreje den helt op i vindøjet og en lille vinddrejning fik genuaen til at bakke netop som starten gik – ikke nogen drømmestart men jeg ved sejladsen er lang så det indhenter jeg nok senere.

Havde du forventet at komme først i mål, du startede jo sidst blandt flerskrogsbådene?

- Jeg havde på ingen måde forventet at komme i mål med hurtigste sejltid overalt, da Anders Bastiansen i Multihull Small med sin lille men super lette DIAM 24 er umulig at sejle fra med den store DF40, men grundet det meget lette vind er Diam ikke så glad for så derfor havde jeg ca 24 minutter bedre sejltid end Anders i sin DIAM. Jeg var også inden sejladsen meget nervøs for Lars Kämpfe i sin F31, som også er en hurtigere båd med sin lave vægt så jeg havde forventet at være 3 eller 4 hurtigste båd inden start.

Hvordan gik det at komme igennem Storebæltsbroen i let vind og medstrøm?

- Både den lille Diam og F31 kunne sejle under lavbroen, men de blev i år begge netop tvunget ud til højbroen grundet vinden forsvandt før storbæltsbroen og med vinden som først kom igen fra øst måtte de kæmpe sig østpå til højbroen. 

- Jeg havde set skriften på vægen og søgte tidligt mere mod øst i Storebælt end de fleste, som var nøglen til at komme godt videre så det meste af sejladsen blev faktisk afgjort før Storebæltsbroen. En der er værd at nævne her er Jakob Drud i sin DF 28 Lanzelot, som tog den mest ekstreme rute af alle med kurs mest østover syd for Storebæltsbroen, jeg turde ikke gøre det så ekstremt, men han vandt utrolig meget på dette, godt og modigt sejlet.

- Men jeg var på ingen måde i fare for at sejle ind i Storebæltsbroen og heller ikke nogen omkring mig – jeg tror dette problem var større under lavbroen.

Hvor meget styrede du selv i sejladsen?

- Dette er første gang på mine 5 x Silverrudder at jeg sejler med en autopilot så det var luksus at kunne aktivere denne under sejlskift og når jeg kort skulle have noget at spise. Jeg styrede derfor hele vejen rundt ud over sejlskift og kort at lave varm kakao. På trimaraner skal du være meget opmærksom på de små ting hvis du vil have den maximale fart på disse både, på en måde tænker jeg det gælder på alle performance både.

- På Silverrudder prøver jeg altid at finde mit eget spor så jeg ikke skal bøvle med andre både, men jeg fulgtes i starten synkront med Jens Thuesen i sin DF40 Flying Dragon og senere i Lillebælt et stykke tid med denne Bondi 36 som imponerede mig og lidt med Lars Kämpfe i sin F31. Op mod mål kom så Anders Bastiansen med sin DIAM 24 bagfra og jeg kunne ikke holde ham bag mig i de ca 8 m/s på kryds ind mod mål og naturligvis mange andre vor vi kort krydsede veje.

Men hvem kæmpede du mest med undervejs?

- Du spørger hvor jeg kæmpede mest undervejs – jeg vil sige hele vejen – når jeg sejler er jeg 100% på hele tiden – jeg trimmer meget og er meget opmærksom på hvordan båden sejler, så er der sejlskift, spiler på 160 m2 tager mange kræfter og meget energi med at trimme den ud og ind til luv og helst helt ud til luv ponton ned ad bakke. Den elektriske Code-O bruger jeg vildt meget og kan furle de ca 80 m2 Code-O på bare 15 sekunder, dette sejl er den helt store grund til jeg er så langt fremme.

Hvorfor vinder du Silverrudder og bliver første flerskrogsbåd i mål?

- Jeg vinder nok Silverrudder grundet min lange sejlsports erfaring og jeg tænker jeg har sejlet Fyn rundt på kapsejlads nok tæt på 60 gange, ja det lyder vildt men jeg startede meget ung med dette og mange år sejlede vi Fyn rundt flere gange om året. 

- Men taktikken syd for Storebæltsbroen var en meget vigtig faktor og mit lokal kendskab i Lillebælt samt at jeg gik en stor bue udenom Helgenæs for at søge mere tryk væk fra kysten, hvor mange blev fanget tæt ved Helgenæs fyr. Desuden at Dragonfly 40 med sin 22,5 meter mastehøjde med et full batten storsejl fra Elvstrøm er meget hurtig i den tynde luft og til sidst og ikke mindst – at jeg er 100% på i alle de 22 timer. Jeg har sejlet rigtig meget offshore kapsejlads i mit liv hvilket gør jeg er trænet til dette.

Jens Quornings ture i Silverrudder
2015 med Dragonfly 25 Sport og var med denne lille standardbåd 4 hurtigste båd af alle
2016 med Dragonfire One-Off som hurtigste båd og ny rekord
2017 med Dragonfly 28 standard kun en time efter Jan Andersen efter 30 timer og anden båd i mål overalt af alle
2022 med Dragonfire One-Off som første båd i mål og hurtigst af alle
2024 med Dragonfly 40 ”Tripple Star” som hurtigste båd af alle

content-loader
content-loader
content-loader