Cille blogger om lister til bådklargøring: Forårsfølelser - nu vil vi godt have den båd i vandet
Ventetiden hos familien Rosentoft går med at lave lister. Det er en gentagende handling, der går i gang hvert eneste år, når foråret nærmer sig og familiens Hallberg Rassy igen skal i vandet den 5. maj i Svanemøllehavnen. Cille deler familiens lange lister for klargøring i denne blog.
Ventetiden, når vejret er som i denne weekend, og turen i solskin går forbi Langelinie Havn, hvor de kloge sejlere har ladet deres båd blive i vandet hele året, og derfor kan sejle ud i det blå en dag som i dag, er nærmest ulidelig.
Vi fik vores båd på land i oktober sidste år, og den skal først i vandet igen den 5. maj. Det er en meget lang periode, hvor vi skal undvære følelsen af frihed, og hvor bådlivet udelukkende er præget af bekymringer, istandsættelse og hårdt arbejde.
Denne vintersæson har været hård, og vi har haft utallige ture ned til havnen for at tjekke op på vores Humle efter den første, den anden og den tredje storm.
Flere timer ved båden juleaftensdag
Èn af gangene var på juleaftensdag, hvor vi i forbindelse med en hurtig dukkert i Svanemøllehavnen lige ville tjekke båden efter et par dages storm. Hvad der skulle have været et hurtigt tjek, endte med at blive flere timer både juleaftensdag og første juledag.
Pressenningen var revet i stykker og skulle lappes og fastgøres igen, og der var meget vand i båden, som konsekvens af det voldsomme regnvejr og en luge, som vi ikke havde lukket for at skabe ventilation ombord.
De andre “stormvejrstjek” forløb bedre, og vi er blevet mindet om, at det er super vigtigt at holde øje med sin båd, også når den står på land.
Laver lister som en del af forberedelsen
Når sæsonen nærmer sig, er jeg, som alle andre (eller måske ikke alle, men mange andre), gået i gang med at lave lister. Lister for, hvad vi skal nå inden søsætningen i maj. Listerne er delt ind i: 1. Hvad der er meget vigtigt, 2. Hvad vi helst skal nå, og 3. Hvad vi drømmer om, hvis vi pludselig får virkelig meget tid.
Jeg laver også lister over, hvad vi skal nå at anskaffe os til den kommende sæson på havet - igen efter lidt samme princip, for vi har ikke økonomi til alt det, jeg gerne ville udskifte eller anskaffe, og det er heller ikke nødvendigt.
For mig er det en måde at være i ventetiden, at glæde mig til den kommende sæson og at være klar, når vejret tillader, at vi går i gang. Min skipper supplerer, men er i bund og grund ligeglad med de der lister - han påstår, at han har dem i hovedet. Men lad os nu se…
Listen er lang i år
Listen for klargøring er lang i år. Sådan går det jo ofte: Jo mere man ved om sin egen båd og både generelt, jo større forståelse har man for hvilket arbejde, der SKAL laves for at vedligeholde båden.
1. Det meget vigtige
De sædvanlige ting, vi skal igennem inden søsætningen. Jeg har skrevet en masse artikler om klargøring af båd, og jeg glæder mig til at bruge min opdaterede teoretiske viden i praksis. Min skipper glæder sig mindst lige så meget.
- Rengøring og polering af fribord
- Bund males. I år kræver det ikke det store forarbejde, men der skal selvfølgelig skrabes løs bundmaling af inden ny påføres
- Mast vaskes og poleres
- Rig gennemgås
- Motorservice. Vi havde problemer med at få den til at suge ordentligt, da vi vinterkonserverede den, så det kan tænkes, at der skal bruges lang tid (og penge) på dette punkt
- Rengøring i hele båden
2. Hvad vi helst skal nå
- Rense vandtankene. De sidste par sæsoner har vi oplevet, at der kommer flager med ud i drikkevandet. Vi har ikke oplevet gener ved det og har drukket det, men det er nu rarest med rent drikkevand.
- Tidligere ejer har installeret, men ikke tilkoblet, en trykvandspumpe. Det kræver nye vandhaner, som vi endnu ikke har investeret i, men det kunne være fedt at tage det skridt i år. Det kræver ikke det store arbejde, men derimod et par tusinde kroner til nye vandhaner og slanger.
- Vi ville gerne i år huske at få vasket alt vores tovværk. Det kræver ikke det store arbejde, men det er en prioritering at få det gjort. Måske i år…
- Gardiner fjernes og rengøres. Der er kommet en del skimmelpletter på dem, og de skal væk. Hvis ikke de kan fjernes, skal vi sy nye.
3. Hvad vi drømmer om
Hvis vi havde uanede mængder af tid, ville dette være listen, som vi i år kom i bund med:
- Skrabe malingen på ruffet af og male det igen. Det skaller af og er ikke lavet ordentligt. Det har stået på listen de sidste mange år, og det bliver garanteret heller ikke i år.
- Skrabe lak af skottet. Der er efterhånden så mange lag ovenpå hinanden, at man dårligt kan se træet igennem. Det er en lang og krævende proces, og den efterfølgende behandling ville kræve otte gange lak for at bygge den rette beskyttelse op igen.
Livet ombord er sjovere
Jeg tænker, at de fleste af jer vil kunne genkende punkterne fra nr 1: “Det meget vigtige”.
Jeg forestiller mig i hvert fald, at vi kommer til at stå side om side med andre bådejere i Svanemøllen, når vejret er mere stabilt, og foråret har overtaget. Jeg glæder mig til at strege punkterne løbende og tælle ned til den 5. maj, hvor vi kan komme i gang med at leve vores bedste liv.
Et liv, hvor mit flydende kontor atter er åbent, og hvor hverdagsaftenerne står på middag for anker, og weekenderne bliver længere og sjovere, når vi sejler til nærliggende havne, og bare er lige der, hvor vi helst vil være.
Familien Rosentoft:
Familien Rosentoft sejler i en Hallberg Rassy Mistral fra 1976. En smuk, ældre og velholdt båd. Ombord er Christian på 45, Cille på 45, Gustav på 21 år (som stort set aldrig sejler med mere), Bertram på 17 år (som også holder sig langt væk fra familiesejlads), Liva på 14 år (som stadig kan tvinges med på sejltur) og Sylvester på 5 år (som er født i på havet i Caribien, men bliver meget søsyg ved den mindste bølgegang).
Gustav er hjemme fra sin egen langtur, hvor han var skipper på en Comfort 32 Commander. Derudover har familien også toppet op med en hund, Maggie, som er en boxer-blanding.
Familiens sejlerliv udspiller sig lige nu i S/Y Humle:
Model: Hallberg Rassy Mistral
Årgang: 1976
Længde: 10,18 m
Bredde: 3,02 m
Dybgang: 1,47 m
Motor: Volvo Penta 29 hk