Yachting World hylder Folkebåden: Er blandt de sejeste både
Det anerkendte britiske magasin, Yachting World, har spurgt nogle af verdens bedste sejlere og eksperter fra den maritime branche om at vælge de sejeste og mest innovative både gennem tiden. Denne gang peger Leo Goolden på den Nordiske Folkebåd.
– Den ydmyge Folkebåd er efter min mening verdens sejeste båd, fordi den er så enkel, så smuk og så alsidig, siger Goolden til Yachting World.
– Man kan tage den ud til en afslappet picnicsejlads, hurtigt gøre den klar som en veltrimmet kapsejladsbåd eller endda udruste den til langfart – og den vil klare det hele til perfektion, uden de store omkostninger. Hvad kunne være sejere end det? Hvis man kan leve med lav ståhøjde og begrænsede faciliteter, vil en Folkebåd gøre præcis det, du beder den om. (dog ikke sætte spiler, som udgangspunkt, red.)
Over 4.000 byggedeFolkebåde
Båden blev designet som en klinkbygget slup i 1942, og siden da er der bygget over 4.000 eksemplarer. De kan i dag købes billigt, i meget varierende stand.
– Min egen oplevelse var meget lærerig, fortæller Goolden. – Lorema (fra 1947) var en smuk båd, men havde råd i plankerne og mistede masten i den første kuling.
– Jeg byggede hende op igen, og efter en tur langs Europas kyst følte jeg mig så tryg ved Lorema, at jeg begav mig ud på en solo-atlantpassage. Jeg er siden gået videre til større både, men savner stadig Folkebådens enkelhed – og måske vender jeg en dag tilbage.
Søsat i 1942
Folkebåden er en traditionsrig båd med en lang og spændende historie, som startede allerede i 1942, da den første folkebåd blev søsat i Sverige som resultat af en designkonkurrence udstedt af Skandinavisk Sejlerforbund. Pga. Anden Verdenskrig gik der nogle år, før klassen kom til Danmark. Lige siden de første år har Folkebåden været anset som en af de skrappeste klasser at kapsejle i.
I 1976 begyndte man at bygge Folkebåden i glasfiber, men med præcis de samme sejlegenskaber som træbåden – og nu om dage er det blevet tilladt at sejle med aluminiums mast og bom, igen uden at ændre på sejlegenskaberne.
Kilde. Dansk Sejlunion
Se hele listen over Coolest Yachts på Yachting World's hjemmeside.
Fakta om Nordisk Folkebåd
Topfart: 6 knob
Længde overalt: 7,68 meter
Første søsætning: 1942
Sovepladser: 2-4
Prisleje: 45.000-225.000 kr.
Adrenalinfaktor: 50 %
Dansk Folkebådsklub


