Gå til hoved-indhold
Kapsejlads

Ny M.A.T. 11 satser på ORC – danske Team Stony køber en

Det tyrkiske værft M.A.T. Sailing Yachts præsentere nu deres nye ORC-optimerede racer, M.A.T. 11. Lanceringen sker, mens konstruktøren bag – italieneren Matteo Polli – er i en ophedet debat efter kontroversen om XR 41, hvor ORC vil straffe XR 41. Stony-hold med Steen Toftebjerg, har købt en M.A.T. 11.

Af Troels Lykke |

M.A.T. 11 er designet til ORC klasse C og er – i hvert fald visuelt – en moderne, rendyrket kapsejladsbåd. Lange linjer, lav fribordshøjde og et aggressivt udtryk signalerer fart. Men i ORC-sejlads er fart et relativt begreb. Her handler det ikke kun om at sejle hurtigt på vandet, men også om at fremstå “langsom” på papiret.'

Og senest er det kommet frem at Næstved-sejleren Steen Toftebjerg og det meget aktive Stony-team, der før sejlede i en Italia-båd, nu har købt en M.A.T. 11, kan kan man læse på facebook.

ORC-reglen forsøger at sammenligne vidt forskellige både ved hjælp af omfattende målinger og et VPP-system (Velocity Prediction Program). Resultatet er en handicapværdi, hvor især ToT-koefficienten og den samlede GPH-værdi er afgørende for, hvilken klasse båden havner i – og hvor konkurrencedygtig den bliver.

– Det er et spil, og det er komplekst. Men det er præmissen, siger det erfarne ORC-folk tørt. Det skriver Segelreporter.de.

Polli – mester i at ramme reglen

Netop det spil er Matteo Polli kendt for at mestre. Den 45-årige italiener omtales ofte som en “ORC-magiker”, og hans resultater taler deres eget sprog: ni verdensmesterskaber vundet af både fra hans tegnebræt og yderligere fire titler med både, han har været med til at optimere.

Karrieren tog for alvor fart hos Italia Yachts, hvor Italia 9.98 Low Noise II satte standarden med VM-guld i ORC C i 2015. Senere fulgte dominansen med Italia 11.98 (Sugar 3), inden Pollis Grand Soleil 44 skrev sig ind i historiebøgerne med fire VM-titler i træk fra 2021 til 2024.

I mange år blev succesen mødt med respekt og beundring i ORC-miljøet. Det billede er blevet mere nuanceret.

Kritikken vokser

Efter sagen om XR 41, hvor ORC overvejer at straffe verdensmesterbåden fra 2026,  er fokus i stigende grad rettet mod Pollis dobbelte rolle. Han er ikke kun en ekstremt succesfuld konstruktør, men har også i otte år siddet i ORC’s tekniske komité, ITC. Det er netop her, reglen fortolkes og videreudvikles.

I markedsføringen af M.A.T. 11 lægger Polli ikke skjul på denne position. I værftets brochure fremhæver han selv, at han har
– “indflydelse på udviklingen af regler og på yachts performance.”

Det er en formulering, der får kritikere til at spidse ører. For selv om ORC officielt fastholder, at reglen er transparent og baseret på objektive data, rejser kombinationen af regelarbejde og kommercielt design uundgåeligt spørgsmål om interessekonflikter.

En hurtig båd – på de rigtige præmisser

M.A.T. Sailing Yachts ignorerer imidlertid stormen og satser på, at resultaterne på banen vil tale højere end debatten. M.A.T. 11 er målrettet ejere, der vil sejle ORC på højt niveau og som ved, at sejre i dag vindes lige så meget ved målebordet som ved startlinjen.

Om M.A.T. 11 bliver endnu et bevis på Pollis evne til at ramme reglen perfekt – eller endnu et kapitel i en voksende diskussion om ORC-systemets sårbarheder – vil de kommende sæsoner vise. Én ting er sikkert: Båden er allerede en del af debatten, længe før den første protest bliver hejst.

Succesfuld XR 41 jagtes af ORC

XR 41 blev hurtigt konkurrencedygtig i ORC og kulminerede med VM-guld i 2025. Netop den succes har nu sat gang i alarmklokkerne hos ORC. Organisationen vurderer, at bådens design har udnyttet en hidtil ukendt regel, som har givet den en fordel i visse vindområder.

Resultatet er en såkaldt performance adjustment – en efterfølgende justering af ratingen, der i praksis gør XR 41 “langsommere” på papiret. Et indgreb, der er sjældent og kontroversielt, fortæller Segelreporter.de i en anden artikel.

Ejerne reagerer skarpt og kalder beslutningen for – dybt bekymrende – fordi den ifølge dem underminerer tilliden til ORC-systemets forudsigelighed og retssikkerhed.

Bådmagasinet: Fredspiben er tændt

Det danske Bådmagasinet, der har fuld fokus på sagen, fortæller i denne uge, at fredspiben er tændt og at man går efter en fælles løsning. 

For efter Bådmagasinets fire artikler om XR-41 sagen, er der kommet en ’joint statement’ fra ORC og X-Yachts. Der er opstartet et samarbejde, som skal skabe arbejdsro ind i 2026.

Signalet er, at parterne nu samarbejder om at finde en løsning på sagen om XR-41. Det er positivt, men der er ikke meget nyt i det, da det faktisk blev besluttet på kongressen. Formålet er at skabe ro om processen med det mål at forsøge at løse problematikken via et samarbejde. Samtidig beskrives processen, samt principperne for VPP og mulige ændringer, skriver Bådmagasinet den 9. december.

Hvem styrer reglen?

ORC fremhæver, at organisationens rolle netop er at overvåge systemets integritet. Det internationale tekniske udvalg, ITC, består af målere, designere og sejlere og har ansvaret for at fortolke og videreudvikle reglen. ORC-systemet er i sin nuværende form blevet brugt siden år 2000, efter først IOR og senere IMS.

Men debatten om XR 41 rammer et ømt punkt i sporten. Handicapsejlads har altid handlet om at finde balancen mellem innovation og fairness. Allerede i IOR-æraen blev både designet til at “knække” reglen.

Som performance-specialisten Max Gurgel, fysiker og it-ekspert bag VmaxYachting, formulerede det ved præsentationen af XR 41-projektet:

– Vi forsøger at være hurtige på vandet og langsomme på papiret.

Kunstig intelligens i kulissen

Det nye i denne sag er, at optimeringen i stigende grad understøttes af avancerede beregningsmodeller og kunstig intelligens. Simuleringer kan gennemløbe tusindvis af design- og sejlsituationer langt hurtigere end tidligere.

Kritikerne spørger derfor, om ORC-reglen kan følge med den teknologiske udvikling – eller om den systematisk vil blive overhalet af dem, der har ressourcerne.

XR 41-sagen handler derfor ikke kun om én yacht eller én titel. Den handler om tilliden til ORC som system og om, hvorvidt handicapsejlads fortsat kan fungere som et fair sportsligt grundlag i en tid, hvor design, data og computing spiller en stadig større rolle.

Konflikten er langt fra slut. Og uanset udfaldet står én ting klart: ORC-sejladsen er trådt ind i en ny fase, hvor grænsen mellem regeloptimering og regeludnyttelse bliver stadig sværere at trække.

Kilde. Segelreporter.de

content-loader
content-loader