Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Yannick Eudeline, ingeniør og en del af Plessis’ team, har udviklet sin egen Greenscow Mini 6.50.

Fremtiden er krydsfiner - både med lavere CO₂-aftryk

En ny generation af lavemissions-racerbåde sætter fokus på et gammelt materiale – og et nyt biobaseret epoxy-system. Målet er at bevise, at plywood kan være et reelt alternativ i Mini 6.50, Class40 og endda Imoca – og at lavere CO₂-aftryk ikke behøver koste ydeevne.

Af Troels Lykke |

Timing var afgørende. Netop som Sicomin var klar med en ny miljøvenlig epoxy, Greenpoxy 550, tog et ambitiøst projekt fart: Greenscow.

Målet er at bevise, at plywood kan være et reelt alternativ i Mini 6.50, Class40 og endda Imoca – og at lavere CO₂-aftryk ikke behøver koste ydeevne.

Plywood som high-performance materiale

Det lyder kontraintuitivt, men krydsfiner kan matche traditionelle sandwichkonstruktioner. Med fiberklædte skins bliver strukturen både stærk og stiv, og træ fra bæredygtig skovdrift giver et markant lavere klimaaftryk. Til små serier er det desuden langt mere effektivt end støbning i forme.

Det skriver det anerkendte kapsejladsmagasin Seahorse Magazine

Konstruktøren Gildas Plessis, der har tegnet mere end 350 både, står bag idéen. Da det franske sejlforbund i 2023 krævede lavere CO₂-aftryk fra nye både, udviklede han et Class40-design baseret på epoxy-plywood og naturfibre som hør og basalt. Sammen med Sicomins bioresiner kan byggeaftrykket reduceres med op til 80 procent.

Naturfibre i en racerverden

Selv om naturfibre ikke matcher kulfiber i absolut styrke, kan de konkurrere i Mini og Class40, hvor carbon er begrænset. Og hvis Imoca-klassen indfører et loft på kulfiber, bliver naturfiberkompositter pludselig et realistisk alternativ.

Yannick Eudeline, ingeniør og en del af Plessis’ team, har udviklet sin egen Greenscow Mini 6.50.

“Vi regner med kun 50 kilos vægtforskel til carbon,” siger han. “Strategi betyder mere end et par ekstra kilo.”

Hans design bygger på et pilformet bov og smalle bundstrakes, der giver en rund og voluminøs undervandsskrogform, som samtidig er let at bygge i træ.

Kaori Concept – mindre spild, mere kontrol

Eudeline bygger sin båd hos Kaori Concept i Syd-Bretagne. Værftet, ledet af Flavien Gaulard, går mod strømmen og laminere i hånden fremfor at infusere.

“Infusion skaber enorme mængder affald,” siger Gaulard. “En dygtig håndlaminatør kan lave en næsten lige så let og stærk struktur.”

Her spiller GP550 en central rolle. Epoxyen er optimeret til håndopbygning, har høj vedhæftning på træ og indeholder ingen CMR-stoffer. Sicomin gennemførte mere end ti udviklingsrunder og hundredvis af testlaminater, før resultatet var på plads.

Mod en ny generation af racerbåde

Flere Class40-sejlere arbejder nu på at finansiere en Greenscow 40, og et turversion bygges allerede. Marc Thiercelin planlægger en 60-fods Greenscow til Vendée Globe 2032.

Greenscow er ikke en romantisk tilbagevenden til træ. Det er et forsøg på at ændre bådindustrien – ved at vise, at et lavt klimaaftryk og moderne ydeevne kan gå hånd i hånd. Krydsfiner, et af bådbygningens ældste materialer, kan meget vel vise sig at blive fremtidens valg.

content-loader
content-loader