Gå til hoved-indhold
Udstyr
Jacob Bojsen-Møller skal igen i år sejle FD og 505 med sin storebror Jørgen. - Jeg træner flere gange om ugen, siger han. Foto: Troels Lykke
Udstyr
Design af sejl sker hjemme fra Lyngby.

Bojsen-Møller Sails produktion flyttet til Rumænien – sejldesignet styres fra Lyngby

En stor del af produktionen til kølbåde og joller foregår nu i Rumænien. Selve Bojsen-Møller Sails lever i bedste velgående – nu styret fra 69-årige Jacob Bojsen-Møllers hjem i Lyngby. Herfra designer han fortsat nogle af verdens mest vindende sejl til Flying Dutchman og 505-klasserne.

Af Troels Lykke |

Det store smil er fremme, da vi besøger Jacob Bojsen-Møller hjemme i Lyngby. En sejler, der har vundet så meget så han har været nød til at smide en masse pokaler og præmier ud, han har dog flere guldmedaljer hængende fra FD- og 505-klassen. 

- Det går godt, ingen krise. Der er stadig mange bestillinger til både joller og kølbåde, fortæller Jacob Bojsen-Møller, der er langt fra at gå på pension, selvom folkepensionen allerede tikker ind. Sejlmagerens hustru skal da også arbejde mange år endnu.

Han startede som sejlmager i 1996, da han købte sin første symaskine på Den Blå Avis. Siden har han udviklet Bojsen-Møller Sails til et internationalt anerkendt brand, som år efter år leverer sejl til toppen af feltet. Faktisk er Bojsen-Møller Sails igen og igen på podiet ved VM i både 505- og Flying Dutchman-klasserne.

Digitalt sejlloft i Lyngby

Efter at have reduceret sit sejlloft i Humlebæk 1. april i år, har Bojsen-Møller indrettet et moderne kontor hjemme i Lyngby. Her står flere kraftige computere klar til at håndtere avanceret sejlsoftware og designfiler.

- Jeg designer alt selv og sender skærefilerne til produktion. I dag foregår det meste digitalt, og det fungerer upåklageligt, fortæller sejleren, der før har gastet for Paul Elvstrøm i 505-jollen.

Jacob samarbejder tæt med andre sejlmagere, specielt med Lars Jensen fra LJ Sejl i Skælskør.

- Vi har meget erfaringsudveksling, når der skal udvikles nye designs. Jeg har også kolleger ude i verden, som jeg sparrer med, siger han.

Produktion i Rumænien med dansk kvalitet

Selve syningen af sejlene sker nu i Rumænien.

- I dag produceres der meget få sejl i Danmark. Mange bliver lavet i Østen eller i Rumænien – som mine sejl nu gør. En af mine venner fra FD-klassen, den tidligere OL-sejler Willem Potma, har oplært folk på sejlloftet i Rumænien, hvor der er fire-fem mand ansat, forklarer han.

Dugen, der bruges, er typisk Contender-dug og Dimension Polyant.

- Den rigtige dug betyder alt. Kvaliteten er den samme, som hvis det blev lavet i Danmark. Vi sparer ikke på materialerne – vi bruger fx altid Dyneema-liseliner i vores sejl. Når jeg modtager et sejl fra Rumænien, laver jeg et sidste tjek, inden det bliver leveret til kunden. Hvert sejl har et produktionsnummer, så alt kan følges op. Jeg sender en skærefil til Rumænien, og så bliver sejlene syet og sendt til Danmark, siger Bojsen-Møller.

En sejlerlegende i topform

Selv om han for det meste har lagt symaskinen fra sig, holder han sig i form. Hjemme har han et lille træningscenter, hvor han cykler og styrketræner flere gange om ugen. Efter to nye knæ er han stadig aktiv på vandet.

Han sejler fortsat sammen med sin to år ældre bror, rorsmanden Jørgen Bojsen-Møller. Sammen har de to opnået hele 33 podieplaceringer ved VM, EM og NM i 505-jollen og Flying Dutchman.

Storebror er dobbelt OL-medaljetager

Jørgen Bojsen-Møller vandt OL-guld i Flying Dutchman i 1988 i Tallinn med Christian Grønborg og OL-bronze i 1992 i Barcelona med fætteren Jens Bojsen-Møller.

Brødrene Jørgen og Jacob deltog også i OL i 1980 (6. plads) og 1984 (4. plads) – begge i FD-klassen.

De to har desuden vundet DM i Spækhuggeren, som de sejler sammen i Svanemøllehavnen. Begge er medlemmer af Hellerup Sejlklub, hvor der står stor respekt om dem – både som sejlere og fagfolk.

content-loader
content-loader