XR 41 blev verdensmester i ORC – nu går X-Yachts også efter IRC-toppen
XR 41 har allerede bevist sit værd på den internationale kapsejladsscene. Ved det seneste verdensmesterskab i ORC sejlede båden fra X-Yachts i Haderslev sig helt til tops. Nu tager værftet næste skridt: En rendyrket IRC-version er netop sat i vandet – og ambitionerne er klare.
X-Yachts har lanceret en IRC-optimeret udgave af XR 41, som både er søsat og gennemgået de første testsejladser. Ifølge værftet selv peger de nye IRC-tal entydigt i én retning: Mere stabilitet og markant bedre performance på kryds og halvvind – især i frisk vind.
– Opdateringen er en performance-drevet videreudvikling af XR 41, hvor vi tydeligt kan se gevinsterne i IRC, lyder det fra X-Yachts.
Ny køl, nyt ror – samme fart med vinden
Optimeringen til IRC har især fokus på køl, ror og sejlplan. Den nye køl- og rorpakke er specifikt designet til IRC-reglen og giver båden bedre balance og kontrol, når det blæser op. Det er netop her, mange IRC-både vinder – eller taber – tid.
Samtidig har designerne valgt ikke at ændre på bådens stærkeste kort: lænsen. Ved ORC-VM blev der målt en topfart på 24,2 knob, og den karakteristik er intakt i IRC-versionen.
Lavere vægt, bedre tal
Den nuværende IRC-certificering tager udgangspunkt i en deplacement på 7.337 kilo. Målet er dog at komme yderligere ned i vægt – til omkring 7.200 kilo. Det vil ifølge X-Yachts give et IRC-tal på cirka 1.160 og dermed et endnu skarpere udgangspunkt i de store internationale felter.
– Certifikatet viser tydeligt, at der er mere at hente, når vi rammer den endelige vægt, lyder vurderingen fra værftet.
Klar ambition
XR 41 er fra starten tænkt som en kompromisløs racer, der skal kunne vinde under flere regelsæt. ORC-titlen er allerede i hus. Med IRC-versionen gør X-Yachts det klart, at ambitionen ikke stopper der.
Værftets skibsarkitekt Tobias Merkel har i en kort video sat ord på oplevelsen bag roret og de ændringer, der er lavet. Budskabet er ikke til at misforstå: XR 41 er langt fra færdig med at vinde:





