Gå til hoved-indhold
Havne
Her er fotos fra byggepladsen i august 2025, der viser et af hovedstadens største anlægsprojekter, der skal stå færdigt i 2027 og forlænge Nordhavnstunnelen med 1,4 kilometer under Svanemøllehavnen. Fotos: Troels Lykke
Havne
Havne
Havne
Havne

Sejlere i Svanemøllehavnen spærres inde hele vinteren

Fem måneders stop for sejlere og roere. Fra 1. oktober lukker Vejdirektoratet helt for gennemsejlingen i Kalkbrænderiløbet. Dermed er Danmarks største lystbådehavn isoleret fra Øresund og resten af Københavns Havn frem til 28. februar 2026. Se vores fotos fra den belastede havn.

Af Troels Lykke |

– Det er nok 5.000 mennesker, der bliver berørt af det her. Det er rigtig uhensigtsmæssigt, siger havnefoged Anders Ostenfeldt fra Svanemøllehavnen.

Tunnelen: 1,4 kilometer beton under vand

Den nye Svanemølletunnel er en forlængelse af den eksisterende Nordhavnstunnel. Den bliver 1,4 kilometer lang og føres direkte under Svanemøllehavnen i en kombination af gravekasser og støbte betonelementer.

Projektet har et budget på ca. 3,4 milliarder kroner og forventes færdigt i 2027. Når tunnelen åbner, forbinder den Nordhavnsvej med Kattegatvej og skaber en vigtig brik i en fremtidig østlig ringvej omkring København.

Byggeriet foregår i etaper: store byggegruber, pumper, spunsvægge og undervandsarbejde. Fotos fra området viser gravemaskiner, flydekraner og midlertidige dæmninger, der holder havnevandet ude, mens betonvægge støbes.

Kritik af sen varsling

Vejdirektoratet informerede først havnen den 27. august.

– Jeg synes, at det er uheldigt, at man ikke kan planlægge det bedre i så stort et byggeri, siger havnefoged Anders Ostenfeldt til TV 2 Kosmopol.

Senior projektleder Mette Stender erkender:

– Vi kan sagtens forstå sejlerne. Vi gjorde det så hurtigt vi kunne.

Håb om genåbning i 2026 – og et København i 2027

Når Kalkbrænderiløbet forhåbentlig åbner igen 28. februar 2026, kan bådejere få normal adgang til Øresund. Men selve Svanemølletunnelen fortsætter sin underjordiske rejse frem til den planlagte åbning i 2027.

Projektet skal på sigt aflaste trafikken i det indre København og give Nordhavn direkte vejforbindelse – men vinteren 2025/26 står i stilhedens tegn for Svanemøllehavnen, hvor master og kajakker bliver liggende bag lukkede dæmninger, mens beton og stål sænkes ned under vandet.

Kilde. TV 2 Kosmopol

Under havnen: Nordhavnstunnel på 1,4 km baner vej for Ny Nordhavn

Københavns byudvikling har gang i et ambitiøst tunnelprojekt. Den nye Nordhavnstunnel, en forlængelse af den eksisterende Nordhavnsvejstunnel, skal graves under Svanemøllehavnen og Kalkbrænderiløbet. Tunnelen bliver omkring 1,4 kilometer lang og forventes færdig i 2027, med mulighed for en åbning i slutningen af året.

content-loader
content-loader