Fra krise til comeback: Melges 24 finder nyt liv
I år bliver DM ldog ige akkurat med 10 både, men samtidig skal klassen i forbindelse med generalforsamlingen under Blue Week i Middelfart drøfte muligheden for at udvide til fire stævner i 2026.
Der er ikke mange bådklasser i Danmark, der oplever vækst i antallet af stævner. Men Melges 24 går imod strømmen og ser ud til at være på vej tilbage.
Fra “måske to” til “sandsynligvis fire”
I 2024 blev der sejlet to stævner i Danmark – et i Egå og Danmarksmesterskabet i Brejning Bådklub. Tidligere år har klassen stort set kun samlet sig til et DM, og det ofte med besvær.
I år bliver DM lige akkurat med 10 både, men samtidig skal klassen i forbindelse med generalforsamlingen under Blue Week i Middelfart drøfte muligheden for at udvide til fire stævner i 2026.
- Vi var løbet ind i det problem, at vi havde vanskeligt ved at samle 10 både til DM. Men i år havde vi som målsætning at gennemføre to stævner, og efter nogle rigtig gode sejladser sammen med Eliteserien i Struer, er vi nu også blevet en del af Blue Week i Middelfart. Det er i sig selv glædeligt, men det, der for alvor giver optimisme, er, at der kommer nye både til i øjeblikket. De er hentet i Sverige, Norge og Storbritannien, og de er primært havnet vest for Storebælt, så klassen nu også er bedre repræsenteret i Jylland, siger Kristian Juel Thomsen, bestyrelsesmedlem i klassen.
En teknisk krævende båd
Melges 24 har aldrig været en af de største klasser i Danmark, men båden er kendt for sit høje internationale niveau, især på Adriaterhavet og i USA, hvor felterne er størst. Flere danske besætninger har gennem tiden prøvet kræfter med klassen.
- Man vælger Melges 24, fordi den er ekstremt letdrevet og sjov at sejle. Men teknisk er den svær – vi trimmer for eksempel løbende på vanterne under sejlads, fordi rigspændingen har enorm indflydelse på både højde og fart. Timer på vandet er altafgørende. Når det er sagt, så er det superfedt at blæse ned ad bakke med 16-18 knob, siger Kristian Juel Thomsen i en pressemeddelelse.
En konkurrencedygtig båd med trailer kan købes for omkring 150.000 kroner. Til gengæld er et nyt sæt sejl dyrt – to spilere, en fok og et storsejl koster cirka 90.000 kroner. De holder dog mindst to sæsoner, og med brugte sejl til omkring 45.000 kroner kan man stadig sejle helt med fremme.
Spænding om medaljerne
Podiet ved DM er ikke givet på forhånd.
- Der er nok forhåndsfavoritter til guldet, men hvis vi får mellemluft, kan alt ske, understreger Thomsen.
Blue Week med livestream
Melges 24 sejler under Blue Week i Middelfart, hvor der begge weekender vil være livestream. Den 30. og 31. august sendes der fra Eliteserien, og resultaterne fra Melges 24 vil løbende blive vist.
Blue Week strækker sig over den sidste weekend i august og den første weekend i september og byder på kapsejladser for joller, klassebåde og distancekapsejlere.
Læs mere på blueweek.dk
