minbaad.dk
fredag 21. september

Minbaad.dk er den daglige avis til sejlerne. Privatfoto

Minbaad.dk en megatrend - nu skruer vi op for kvaliteten

Der er en grund til, at minbaad.dk har mellem 60.000 og 100.000 unikke besøg om måneden. Online-nyheder er nemlig en megatrend, og samtidig er sejlere computervante, siger lektor.

| 15-03-2018 09:29 | Af  Troels Lykke

At det netop er sejlerne, der er hoppet på internetbølgen, overrasker ikke den erfarne medielektor Lars Kabel fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Aarhus.

Sejlsporten er et modigt miljø, hvor man godt tør, understreger han i et nyligt interview på minbaad.dk.

- Dem, der deltager i sejlsport, er ret computervante og er åbne overfor sådanne nye tiltag. Overfor den kreds af mennesker vil man ikke nødvendigvis se det som noget defensivt at nedlægge papir, fortæller Lars Kabel. 

BådNyt er lukket. Det kunne ikke betale sig for Nordjyske Magasiner at drive alle deres magasiner, der fejlagtigt blev købt af JSL-ejeren Jesper Sehested Lund.

Det var et gigantisk fejlskud, der endte i et ophørsudsalg og samlet har kostet den Nordjyske koncern millioner.

Så de satte alle deres blade til salg, Vi med Hund, Jagt, Vildt & Våben, Golf Magasinet, BådNyt og andre. 

Fyret af lukket BådNyt - mere tid til minbaad.dk og motorbaadsnyt.dk

Jeg synes selvfølgelig, det er trist, at BådNyt lukkede. Jeg skrev selv i de seneste syv år for bladet, og derfor får jeg nu for alvor frigivet tid til at satse mere på minbaad.dk og motorbaadsnyt.dk.

Vi er den daglige nyhedsavis til sejlerne, der leverer aktuelle nyheder og laver interviews.

Vi er samtidig alternativet til blad-monopolet Bådmagasinet. Og monopoler er dybt usunde af rigtigt mange årsager. Det er ikke et synspunkt, vi har opfundet.

Sammen med journalist-eleverne Sara Sulkjær og Maria Ravn Jürgensen. De er dog ikke journalist-elever fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskolen, men oplæres alene op af  undertegnet. Derud over har vi også annoncesælger Lennart lé Fevre.

Sammen vil vi forsøge at gøre det endnu bedre og lidt dybere.

Skabe flere relevante nyheder, som sejlere også kan få gavn af, alt imens vi samtidig vil optimere vores hjemmeside og stadig være aktive på vores Facebook-sider, hvor vi til sammen har over 10.000 følgere.

Vi vil vælge ud i et informationshelvede

Det er en fantastisk proces, vi er i lige nu. Og vi takker de mange annoncører, der gør det muligt at skabe nyheder for sejlerne og vælge ud i det rædsomme informationshelvede, som bl.a. Facebook skaber.

Vi vælger ud og går mere i dybden og forsøger at være kritiske.

Men tilbage til BådNyt. Der var en god ånd over BådNyt, der var den mindst kommercielle, flotteste og det mest faglige magasin herhjemme.

Og nu kan Bådmagasinet virkelig sælge reklamer, og fint nok for det, at bladet i Rungsted kan få bedre økonomi.

Bedre økonomi i fremtiden efter to lukkede magasiner

Men flere reklamer kan minbaad.dk og motorbaadsnyt.dk også sælge nu. Vi lever faktisk af reklamer.

Uden dem ingen gratis online-nyheder eller tests. Vi håber, at branchen kan se det smarte i, at vi tager dem seriøse og kommer ud online, der faktisk er en megatrend. Det er online-nyheder, der har fremtiden med sig.

Vi har da også allerede fået nye annoncører, også efter at Dansk Sejlunions Sejler lukkede med et brag.

100.000 kroner kostede det at producere hvert nummer. Nu vil man i stedet sende nyhedsbreve ud, hvilket lektor Lars Kabel sagtens kan se en idé i.

Sejlere henter nyheder fra Facebook, hvor sejlere samler sig i grupper og segmenterer, så de ikke får irriterende nyheder, der ikke interesserer dem.

Lektor: Man kan blive ganske godt informeret på nettet

Lars Kabel udtrykker det i en artikel på minbaad.dk, hvor Sara Sulkjær interviewede lektoren, der også selv er sejler. 

Han sagde blandt andet:

- Den der tanke om, at man får et blad, sætter sig hen og læser i en halv time er ændret efter, at det fragmenterede mediebillede er kommet ind. Man kan blive ganske velorienteret på nettet, understreger Lars Kabel og fortæller, hvordan de trykte mediers reklamegrundlag også er markant vigende. 

Et gennemredigeret produkt og nyheder, læseren ikke vidste, han interesserede sig for, er til gengæld en sjældenhed på nettet. Her må den nysgerrige ofte selv på jagt, hvilket typisk bringer nyheder med sig, som netop er i læserens interesse.

Han slår dog også fast, at det er fint, at Bådmagasinet nu kommer til at ligge alene på sofabordet, da det kan skabe bedre økonomi. Dét, synes vi, er helt fint. Der er plads til os alle og som før sagt, monopol er ekstremt usundt.

Nichenyheder på papirform er tvivlsomt 

Men Lars Kabel tvivler dog på, at vi i fremtiden fortsat vil se nichenyheder i papirform.

For der er nemlig ingen tvivl om den generelle megatrend, nemlig at informationen følger læserne, som i højere grad end tidligere henter deres daglige nyheder online, forklarer han.

Vi er klar - det er snart forår, og tak fordi I læser med. I år er det til april ti år siden, at minbaad.dk startede, og vi fortsætter.

Troels Lykke

Redaktør

Bookmark and Share







Felter med * skal udfyldes


FLERE NYHEDER


SEJLKLUBBER OG KLASSER

Få nyheder og deltag i konkurrencer

Besøg os på facebook


MORTEN LORENZEN TAGER ORDET