Gå til hoved-indhold
Bouwe Bekking og Jens Dolmer, th., under Volvo Ocean RaceKapsejlads
Bouwe Bekking og Jens Dolmer, th., under Volvo Ocean Race i Stockholm. Foto: Mikkel Sangstad.

Stjernerne Bekking og Dolmer på dansk båd

Bouwe Bekking og Jens Dolmer, de to modstandere i Volvo Ocean Race, sejler nu sammen under KDY Autumn Cup i Rungsted 10. -11. oktober. Det sker på J/V 41eren Citroen/Visione 3, der ejes og styres af Per Weiskvist fra Kerteminde Sejlklub.

Af Troels Lykke |

Med hjælp til nye sejl fra de to sponsorer Citroen Danmark og Total, som begge to er meget aktive i motorsport, men som her ser en mulighed for en enkeltstående og enestående alternativ profilering i dansk sejlsport, er det lykkedes at få så attraktive personer ombord.

Bouwe Bekking er vel nok en af verdens bedste indenfor sejlsport. Med 5 x Volvo Ocean Race bag sig, og 1. pladser som taktiker i næsten alle større distance kapsejladser rundt om i verden, samt en hel del verdensmester titler mv., er det noget af et scoop, at Bouwe g Bekkinhar sagt ja til at sejle i en dansk kapsejlads.

Bekking kommer lige fra Sardinien

Bouwe Bekking kommer lige fra Sardinien, hvor han har sejlet en 2. plads hjem som taktiker, på Hasso Plattners 147 fods Baltic Yacht, under Maxi Rolex Cup.

Den 147 fods Baltic, hedder sjovt nok ….Visione. Læs meget mere om Bouwe Bekking på www.bouwebekking.com.

Jens Dolmer er måske lige så kendt, blandt de danske sejlsportsinteresserede, og er stadig en del af Ericssons VOR team, men har også lige sejlet med guld 49erens mandskab til Danish Open i Match Race.

Dolmer på vej til Middelhavet

Per Weiskvist fortæller:

Jens kan lige nå at være med, inden han hopper på en flyvemaskine til kapsejlads i Middelhavet, hvor han skal sejle på en GP 42, så jeg er meget glad for at få den fornøjelse og mulighed, at samle de to kapaciteter for første gang i de danske farvande.

Vi har ikke samlet dette forstærkede mandskab, i forventning om, eller med ambitionen om, at vinde i Rungsted, men nok mere i håb om, at vi kan få nogle værdifulde tips, som vi kan arbejde videre med i 2010, da vi er et helt nyt Team.

Vi vil gerne slå et slag for dansk storbåds sejlsport, og lige vise, at intet er umuligt og måske slet ikke er så langt væk, selv for et nyt og urutineret team.

Vi vil da også gerne slutte sæsonen af med lige, at sætte punktum ved at repræsentere Kerteminde Sejlklub og Big Boat Challenge holdet, som har haft et stort og flot come back som stævneorganisator indenfor storbåds kapsejlads i 2009.

Kerteminde Sejklub har ambitioner

Og vi vil gerne vise at det er en sejlklub med ambitioner, og med nogle sejlere som medlemmer, der gerne vil være med til at vise noget helt specielt.

Samtidig kan vi gøre opmærksom på, at der barsles med flere nye og spændende tiltag i Kerteminde Sejlklub og BBC i 2010, herunder sejladser af mere international karakter, og sideløbende indførelse af IRC reglen.

Vi ved, at vi har en stærk båd der er optimeret til mellemluft under DH i 2009, så hvis vinden vil, går vi selvfølgelig efter at vinde. Vi er jo konkurrencemennesker, og på den rigtige dag har vi også vinderpotentiale.

Vi har dog også måtte erkende, at de 800 ekstra interne kilo der er lagt i båden, kombineret med de noget smalle DH 2009 spilere, giver lidt udfordring når der sejles ned ad bakke.

Vi ved dog også, at der bliver hård konkurrence, og der gives ikke ved dørene i denne sæsonafslutningssejlads, der til tider har givet buler og skrammer til flere af deltagerne, siger Per Weiskvist.

Der kommer flere andre af de kendte navne og meget dygtige sejlere fra den danske sejlsportselite og deltager på forskellige andre ambitiøse både.

Så jeg håber at mange vil følge sejladserne i de to dage, og kigge op på havnen i Rungsted, hvor intensiteten nok kan mærkes i den forventningsfulde atmosfære, som der altid hersker i og omkring de større sejlsportsarrangementer.

Håber sponsorer kigger forbi Rungsted

Jeg håber da også, at et par potentielle sponsorer til et eventuelt dansk Volvo Ocean Race projekt, vil kunne se det store potentiale der er i sporten, så Stig Westergaard endelig kan få lidt velfortjent succes, ud af sine mangeårige anstrengelser.

Vi ses i Rungsted den 10-11 oktober, eller måske allerede i Vedbæk den 4. oktober, hvor Citroen/Visione 3 holdet med Torben W. Jakobsen fra Nordic Mast som taktiker, skal over og sejle Mumm Stelton Cup, i et forsøg på at genvinde pokalen, som vi tidligere har vundet i 2004 og 2006 med den tidligere Visione 1.

Du kan læse mere om Citroens spændende produkter og motorsport, på www.citroen.dk og Totals olieprodukter på www.totaldenmark.dk

Weiskvist styrer under Øhavet Rundt. Foto: Flemming Sørensen

J/V 41eren er med ny kulfibermast fra Nordic Mast og nye Quantum-sejl. Holdets hjemmeside: www.visione.dk

content-loader
content-loader
content-loader