Delfiner ved GrenåTur
Vores trofaste følgesvende, som vi havde glæde af i halvanden time mellem Anholt og Grenå. Foto: Katrine Bertelsen

Delfiner og skypumper

Sommerture er sjældent uden dramatik. I den vestlige skærgård ved Göteborg og i Kattegat, fik vi set både delfiner og skypumper, og blev overvåget af mystiske folk med kikkert. Det fortæller Katrine Bertelsen fra minbaad.dk

Af katrine bertelsen |

En ualmindelig våd lørdag i august 2005, ankom vi med Säffleekspressen til Ljungskile i Sverige. Fire mand M/K: Karen, Flemming, Skipper Erik og undertegnede.

Planen var, at vi ville sejle nogle dage i den vestlige skærgård, og så stikke over Kattegat til Læsø. Båden er en Ballad, med køleskab og varme!

Konceptet er, at Hellerup Sejlklub har nogle store både, som man for en rimelig pris kan leje til sommertur. Der er fast skiftedag lørdag, og vi overtog båden i Ljungskile, og skulle aflevere den en uge senere i Grenå.

Det regner meget!

I øsende regn lærer man at sætte pris på Balladens fortræffeligheder, som varme, cockpit-telt og køleskab. Dog krævede petroleumsbrænderen til komfuret en vis finfølelse. Efter næsten at have futtet gardinerne af, lykkedes det at os tæmme den.

Skærgård

Næste dag, søndag, var det grå skydække knap så tykt og regnen stilnede. Vi satte kursen nordvest mod Henån. Henån ligger på øen Orust’ nordkyst. Vejret klarede op, så vi anløb i strålende sol og nul vind. I Henån var der træskibstræf. Så vi fik vores lyst til lak og poleret mahogni styret.

Dagen efter skulle Gullholmen udforskes. Vi vidste, at det var et turistfælde om noget, så vi anløb allerede ved 14-tiden, bare for at finde ud af, at der ikke var plads til os. Vi lagde os uden på en anden dansk båd, og gik i land for at proviantere. Et par timer efter var vi til havs igen. Vi sejlede i snævre løb mellem øerne, og det er et must at have GPS ombord i disse farvande.

Overvågning med kikkert

Det var ikke muligt at finde havneplads den aften. Vi prøvede fire forskellige havne, men endte med at måtte snige os ind i en privat havn. Vi blev overvåget af det private vagtværn med kikkert hele natten!

Kl. otte næste morgen var vi væk, og satte kursen mod Marstrand. Skærgården ændrer sig meget, når man nærmer sig åbent vand. Skærene bliver golde og der er langt mellem beboede øer.

Carlsten og Tordenskjold

Vi lagde til kaj i Marstrand, og gik en tur op til Carlstens fæstning. Det er herfra historien om Tordenskjolds soldater stammer. Efter sigende fik Tordenskjolds soldater bildt den svenske kommandant ind, at den danske styrke var meget større end den faktisk var.

Rødvin og mellanöl

Vores rødvinssituation var ved at være kritisk. Vi havde ikke meget med hjemmefra og drøbelen var ved at være tør. Havnelodsen fortæller, at der er Systembolag i næsten samtlige havne. Men det passer nu ikke helt!

Det fungerer sådan, at man bestiller i den lokale ICA den ene dag, og får varen dagen efter. Desværre først efter kl. 16. Så lang tid havde vi ikke, så den stod på mellanöl.

Af sted til Læsø

Nu kunne vi ikke udsætte det længere. Vi måtte sydvest på. Turen gik for motor, der er ikke megen plads mellem klipperne, og vinden kom fra – gæt engang, sydvest! Forbi indsejlingen til Göteborg og ind til Styrsø, en af de sydligste øer i skærgården.

I løbet af onsdag aften blæste det noget op. Vi overvejede at sejle over om natten, da vejrudsigten ikke var god, men vi valgte at vente. Torsdag morgen satte vi kursen mod Læsø. Vinden var ca 10 m/sek så det var fint, lige bortset fra at den stadig stod i sydvest. Over Kattegat var det stort set dejligt solskin hele vejen, men hele horisonten rundt var der store sorte skyer. Det blev en langt kryds.

Vin og rødtunger

Læsø dukkede frem ved 15-tiden, men pludselig blev det vindstille og så lå vi der. Efter at have truet med at starte motoren, kom vinden igen. Kl. 19.30 gik vi omsider i land i Østerby havn, og nåede lige at sparke en fod i døren til havneprovianten. Så var det endelig tid til et glas vin om bord!

Fredag udforskede vi Læsø. Vi fik set saltsyderiet og købt en jakke i Læsø uldstue. Vi købte rødtunger på havnen og serverede dem med dild, nye kartofler og hvidvinssovs. Bare fordi man sejler behøver det jo ikke at være primitivt!

Skypumper

Lørdag gik turen til Anholt. Det var pragtfuldt vejr, og vi så en del skypumper rundt omkring os. Vi fik senere at vide, at en båd var gået ned ved Anholt, og to personer druknet. De havde ikke nået at få sejlene ned, da de blev ramt af en skypumpe. Det var samme weekend, hvor Holbæk Marina blev ramt af en skypumpe der kastede rundt med optimistjollerne.

Aftensmaden fik vi på en af restauranterne på Anholt havn, og der blev også tid til en gå-tur op til radiotårnet.

Delfiner

Nu var turen desværre ved at være slut, og kursen blev sat mod Grenå. Omtrent midtvejs fik vi følgeskab af to delfiner. Nej, det var ikke marsvin. De fulgtes med os i halvanden time, til stor glæde for begge parter. Det var en fantastisk afslutning på en dejlig og meget varieret  uge.

Balladen med Flemming i Ljungskile. Det startede med plaskende regnvejr.

Carlstens fæstning hæver sig højt over Marstrand.

Fårene hygger sig i skærgården.

En skypumpe rækker en finger ned mod havet. Da det var på sit højeste så vi fem på en gang.