Gå til hoved-indhold
Arcona 340 under Palby Fyn Cup, de tabte ikke en mand, som en Luffe 37er gjorde det. Foto: Troels LykkeKapsejlads
Arcona 340 under Palby Fyn Cup, de tabte ikke en mand, som en Luffe 37er gjorde det. Foto: Troels Lykke

Sejlunionens tjek-spørgsmål du skal kunne

Hvis jeg ikke har elektronik til hjælp, hvordan fastlægger jeg hurtigt bådens position? Sådan spørger Sejlunionen efter der faldt folk i vandet i Palby Fyn Cup, hvor en sejler blev fundet helt tilfældigt.

 

Af Troels Lykke |

Sejlunionens Steen Wintlev skriver på sejlsport.dk

I forbindelse med Palby Fyn Cup 2010 har der været et par hændelser, som glædeligvis endte med en heldig udgang.

På baggrund af disse hændelser har Dansk Sejlunion udarbejdet en række tjek-spørgsmål til skippere og besætninger, som planlægger at deltage i distance kapsejladser.

At deltage i en distance kapsejlads er en frivillig beslutning og sker på eget ansvar. Undervejs bliver både og mandskab ofte presset til det yderste, derfor skal man bør før og under sejladsen have fokus på sikkerhed.

Både skipper og besætning skal huske på, at søsikkerhed handler om godt sømandskab. Derfor er det vigtigt, at alle på forhånd er enige om, hvordan ’godt sømandskab’ tolkes ombord. Juridisk set har skipper ansvaret, men sikkerhed og sikkerhedsprocedurer er i høj grad et fælles anliggende.

Derfor er det vigtigt, at både skipper og besætning kender de procedurer, der skal sættes i gang, hvis der skulle indtræffe situationer, som kan bringe båd eller mandskab i fare.

Den nødvendige planlægning og træning bør gå forud for deltagelse i de omtalte sejladser.

Kan du svare på dem?

Dansk Sejlunion anbefaler, at alle gaster og skippere som minimum bør kunne svare på nedenstående spørgsmål:

Kender alle på båden proceduren og placeringen af det udstyr, som skal anvendes, hvis ulykken sker (VHF, MOB-knap, nødraketter)?

Hvordan kontakter jeg andre både eller land, hvis der opstår en ulykkessituation?

Hvis jeg ikke har elektronik til hjælp, hvordan fastlægger jeg hurtigt bådens position?

Er alle ombord bekendt med placering af værktøj, som skal anvendes ved ulykker og havari (kniv, wiresaks, førstehjælps kasse og andet)?

Falder en person overbord, er lys i redningsvesten med til betragteligt at øge chancen for at blive fundet. Er det et krav for besætningen, at man har lys i redningsvesten?

Er der en redningskrans med lysbøje og kasteline ombord?
Vigtigst er at blive ombord. Er båden være udstyret sådan, at man uanset placering på båden let og sikkert kan gøre sin livline fast?

Er der regler for hvordan, man om natten færdes rundt på båden? Med eller uden livline?

Der kan nævnes meget mere udstyr og mange flere procedurer, som er med til at øge sikkerheden.

Men udstyr og procedurer skal naturligvis tilpasses båden, besætningen og den sejlads, man deltager i.

Husk at alle både med VHF ombord er forpligtigede til at lytte på kanal 16. Hvis man er i nærheden af et ulykkessted skal man melde sig melde sig og gå til assistance.

Gamle bundmalinger gjort ulovlige – Miljøstyrelsen truer med bøde og fængselsstraf

Har du bundmalinger stående på hylderne, bør du tjekke, om de overholder det nye BPR-regulativ. Lever malingen ikke op til EU-kravene, kan det få konsekvenser, forklarer Hempels marketingdirektør Thomas Olsen til minbaad.dk.

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken

Links til andre sites