Gå til hoved-indhold
Jakob Ødum har med TracTrac lagt sig i front på tracking-markedet med et produkt, der gennem flere år har været det naturlige tilvalg for talrige sejlsports-arrangører i indland som udland.Udstyr
TracTrac havde stor succes under VM i Finnjolle sidste år, men også ved EM i Laser Radial og 470-VM.

Nyt værktøj til sejlerne fra TracTrac

TracTrac understøtter 50 regattaer i verden i 2010 og med nye tiltag. Læs artikel af ny journalist på minbaad.dk, Morten Terf Andersen, der har besøgt firmaet hos DTU i Kgs. Lyngby.

Af Morten Terf Andersen |

Der kommer mere tracking af sejlsport på eliteplan i 2010, hvis det står til TracTrac – en mindre dansk IT-specialist-virksomhed, der blandt andet har Volvo Ocean Race og Dansk Sejlunion som kunder.

”Vi satser hårdt på sejlsportsmarkedet, og forventer at komme ud på 50 regattaer i år i hele verden. I Danmark bliver det blandt andet ”505 World Championship 2010” i Århus og ”RS:X VM 2010” (windsurfere, red.) i Kerteminde, siger Jakob Ødum, administrerende direktør i TracTrac.

TracTrac leverer deres services enten som full-serviceprovider eller som "gør-det-selv"-licenser til arrangører af regattaer kombineret med fjernsupport, men den fysiske tilstedeværelse på regattaer er en helt central del af virksomhedens filosofi, betoner Ødum.

”Det er vigtigt for os at have kontakt med sejlerne og få feedback for at sikre, at vores tracking-produkt hele tiden udvikler sig i den rigtige retning”.

Som eksempel nævner Ødum bedre præstationsanalyse på baggrund af trackingdata.

Nyt værktøj til sejlerne

”For sejlerne kommer der i år et nyt værktøj, så de selv kan analysere, se og lære en masse omkring egne præstationer. Og for brugerne kommer der på udvalgte regattaer integreret 3D, levende video og interaktiv kommunikation i kombination med visningen”.

Og Ødum nævner endnu et eksempel.

”Den seneste teknologiske landvinding er et produkt til distancesejlads med de særlige krav, det stiller. På de store have kan vi ikke bruge GPRS og GPS, men må bruge en satellitbaseret tracking-enhed”.

”Nu kan vi garantere dækning – også når de sejler over Atlanten, i Middelhavet, på de transatlantiske sejladser og i Sydøstasien”.

”Det koster dyrt at sende data til en satellit. Men vi har fået en god aftale med dem, der sælger airtime til satellitter. Og så vidt vi kan se, kan vi gøre det billigere end alle andre – uden tab af kvalitet”.

”Og på vores tracking-viewer henter vi automatisk 5-døgnsvejrprognoser med tre-timers tidsskridt”.

”Vi vil gerne bringe det derhen, hvor vi ved hjælp af vores teknologi formår at gøre en regatta så spændende, at den får så meget publikum, dokumenteret på trafiktal på internet, at arrangørerne kan købe live tracking på baggrund af sponsorkroner alene”.

Om TracTrac

•    TracTrac blev stiftet i 2005 af Chris Terkelsen - cand.merc. i International Business, Jakob Ødum - bachelor i datalogi og psykologi og Jesper Grooss - Ph.d. i Matematisk Modellering og datalogi

•    TracTrac udbyder et produkt, hvor tracking bliver distribueret både på internet og på storskærm – nogle gange parallelt med levende billeder og lyd. Teknologien er browserbaseret, så alle med adgang til internet kan få adgang til tracking

•    Tracking er gratis for brugerne – sponsorer betaler for produktet.

•    TracTrac har som mål at blive en globalt udbredt tracking-virksomhed inden for sejlsport

Jakob Ødum har med TracTrac lagt sig i front på tracking-markedet med et produkt, der gennem flere år har været det naturlige tilvalg for talrige sejlsports-arrangører i ind- og udland. Foto: Morten Terf Andersen.

TracTrac

content-loader
content-loader
content-loader