Gå til hoved-indhold
2.600 timer tog det at bygge Quantumsail 45 hos Svendborg Yacht Værft A/S. Selve aluminium-materialerne koster faktisk 125.000 kr. Skroget er beklædt med 5 mm aluminiumsplader. Foto: Troels LykkeKapsejlads
2.600 timer tog det at bygge Quantumsail 45 hos Svendborg Yacht Værft A/S. Aluminium-materialerne koster 125.000 kr. Skroget er beklædt med 5 mm aluminiumsplader. Foto: Troels Lykke

Jan Hansens jordomsejler

En dag stikker Quantum-sejlmageren ud i verden med sin alu-båd, der er designet til formålet af Lars Olsen.

Af Troels Lykke |

Båden er let at kende, den er grå i fribordet og i sejlet er der et gigantisk logo for Quantum Sails, som Jan Hansen kører herhjemme i Danmark.

-Med den reklame i sejlet, så er jeg klar over at kunderne kan finde, derfor skal vores sejl så jeg står inde for dem, siger den 53-årige sejlmager til BådNyt,der nu er på gaden med et portræt af Jan Hansen og hans båd.

Jan Hansen fortæller også, at han bruger sin alu-båd til at teste sejl, som sejlmager.

Det bliver til test af diverse gennakere, stormfokke og senest et skinnesystem testet, T-Trac fra Harken, hvor slæderne er todelte, når de ligger på bommen. Ellers bruges båden primært til tursejlads i Danmark med sin hustru Susanne og deres to døtre på 17 og 21 år, Mathilde og Trine.

Billige point

Båden er dog også bygget med det formål, at den skal kunne sejle jorden rundt en dag med hustruen, Susanne, et navn som båden er opkaldt efter.

-Det gav mange billige point overfor konen og svigermor græd, siger den muntre Jan Hansen, vi får lov at afbryde en fredag formiddag, mens han knokler på sejlloftet på Amager.

Båden vil let kunne sejle jorden rundt, det har vi før konstateret under en prøvesejlads. Båden har et højt fribord, stejl stævn og en 22 meter høj mast og masser af sejl. Skulle det ske at båden trænger vand ind, så reddes den af tre vandtætte skotter.

Fremme er en kollisionszone og bag der er et vandtæt rum. Agter findes også et vandtæt rum.

Derfor alu-båd

Jan Hansen, der nu også løber maraton, føler et langt mindre pres på sine skuldre med sin alu-båd, en Quantumsail 45, når han ligger i en havn under tursejlads. Forklaring:

-Kravene om mindre vedligeholdelse af en alu-båd er mere accepteret end det er det med en glasfiberbåd, som man tit forventer, står skinnende i fribordet, men jeg valgte nu at min båd skulle bygges i aluminium fordi det gøre båden mere sikker, når jeg en dag skal krydse Atlanten, siger Jan Hansen til BådNyt.

Brug designer

Båden er efter idé fra Jan Hansen, der selv lavede grovskitser til båden og gav dem videre til designeren Lars Olsen fra CDE Design. Og det gjorde ikke noget, at båden lignede en nedskallerede VO60er, jordomsejler fra Volvo Ocean Race.

-Man skal ikke tro, at man selv bare kan tegne en båd, men jeg bad om et højt fribord, god ståhøjde, stort toiletrum og fok i stedet for genua og et cockpit, hvor skødespil til storsejl og fok kan nås fra hvor man styrer, så jeg kan sejle båden alene.

Læs hele interviewet i BådNyt på gaden i serien Mig og Min båd.

Jan Hansen ses her, th., efter sejlads på X-40 i Rungsted. Foto: Troels Lykke

Quantumsail 45

Design: Lars Olsen, CDE Marine Design

Længde 13,70 m

Vandlinjelængde 12,68 m

Bredde 4,35 m

Vandballast 1 ton

Ferskvand 2 x 400 l

Pris sejlklar 4 mio. kr.

John Mast: 22 m over vandlinjen.

Sejl: Quantum: Storsejl, Spectra 75 kvm, rullegenua, Spectra 50 kvm,

Største asymmetriske spiler 182 kvm

Byggemateriale: Aluminium, legeret magnesium og mangan, AlMg4,5Mn.

Tre Dansail 45/Quantumsail 45 er bygget

Bygget i 2004 på Svendborg Yacht Værft A/S, tlf. 62 20 11 61.

content-loader
content-loader
content-loader