Gå til hoved-indhold
Jørgen og Jacob Bojsen-Møler træner til dagligt i Hellerup Sejlklub, de var tæt på at vinde 505 VM, de endnu ikke har i hus. Foto: Mick Anderson, sailingpix.dkKapsejlads
Jørgen og Jacob Bojsen-Møler træner til dagligt i Hellerup Sejlklub, de var tæt på at vinde 505 VM, de endnu ikke har i hus. Foto: Mick Anderson, sailingpix.dk

Jørgen Bojsen-Møller dropper ny 505-jolle

Tidligere OL-guldvinder Bojsen-Møller evaluerer åbent efter VM-sølv i 505, hvor han fortæller om et super sværd og membran-sejl. Læs og bliv klogere. It’s hard to teach old dogs new tricks...., skriver sejleren.

Af Troels Lykke |

Af Jørgen Bojsen-Møller, VM-sølvvinder i 505 og tidligere OL-guldvinder i FD, skriver:

Efter afslutningen på det meget velarrangerede VM for 505 i Kaløvig, evaluerer de fleste besætninger nok deres egen indsats. Det har vi også gjort.

Overordnet set gik det godt for os i det:

·         Vi vandt optaktsstævnet (pre-Worlds), der samtidigt var det afsluttende stævne i Eurocup-serien.

·         Vi blev dermed (til vores egen overraskelse) de samlede vindere af Eurocup’en.

·         Vi fik sølv ved VM.

Alligevel er vi lidt ærgerlige over at vi ikke kunne tage det sidste skridt ved VM. Selv om der kun var 2 points forskel, må vi erkende, at vinderne Hunger / Kleiner sejlede et bedre stævne end os og at vi nok var længere fra at vinde, end pointforskellen viser.

Blandt det, som vi skal fokusere på, er:

·         Boathandling: Tidligere kørte vores manøvrer normalt hurtigt og problemløst. Et resultat af at de var trænet igen og igen. Ved dette VM lavede vi for mange småfejl og det kostede placeringer hist og her.

Det skyldes forhåbentligt ikke vores alder, men bare at vi havde en lang og travl periode inden VM, hvor der ikke var tid til at træne manøvrer.

Vi må nok også erkende, at vores ”retro” spilerstagesystem under en del forhold ikke er det bedste.

Især er det i friskt vejr underlegent i forhold til de nye dobbelt-stage-systemer, hvor spilerskødet automatisk sættes på stagen.

Det gør det muligt at bomme næsten lige så hurtigt som man stagvender og det er en stor fordel i en 505, fordi man selv på lænserne skærer med gasten i trapez og bommer ret tit, så man sejler mest muligt på skralderne.

Mens man bommer, falder bådens fart med måske 10 knob, så det er vigtigt, at få afsluttet bomningen hurtigt og få gasten ud i trapez igen.

·         Sejlads i hårdt vejr: Selv om vi ikke hører til de tungeste, har frisk vind ofte været ensbetydende med gode placeringer. Men ved dette stævne fik vi – bortset fra en indledende fjerdeplads – kun jævne placeringer i de sejladser, hvor der var mest vind.

Én grund er helt sikkert, at antallet af træningstimer i hårdt vejr har været lille. En anden er formodentligt, at vi ikke fik lagt masten nok bagover. Det virkede som om vores nye membransejl kræver mere mastehældning, end vi havde justeringsmuligheder til. Det er heldigvis let at rette.

·         Koncept: Vores sejlads bygger på, at vi bruger megen koncentration på at holde høj bådfart, på at behandle de informationer, som kompasset giver samt på at se, hvad der sker i nærheden af båden.

Dermed er der ikke overskud til at se særligt meget efter, hvad der sker længere væk fra os.

Det er et godt koncept under nogle forhold og mindre godt under andre. F.eks. havde vi vores bedste dag med en første- og en andenplads den dag, hvor der var mange hurtige vindspring på op til 35° og store lokale forskelle i vindstyrken.

Derimod opdager vi ofte først konstante vindvridninger, når det er for sent.
”It’s hard to teach old dogs new tricks....” men vi bør nok prøve at blive bedre at holde høj bådfart samtidigt med at vi har fokus rettet mod noget andet.

Fascinerende med en sport, hvor der stadig efter 40 års træning er noget at arbejde med!

Ny båd opgivet, men nyudviklet sværd virker

Noget af det vi brugte en masse tid på inden VM var at montere ny båd, hvor vi har købt et nøgent skrog. Imidlertid indså vi en måned før VM, at hvis vi skulle gøre båden færdig, ville der næsten ikke blive tid til at træne.

Vi valgte derfor at sejle videre i den gamle båd, som stadig er super, og det var en god beslutning.

Et andet meget tidskrævende projekt var konstruktion og bygning af et nyt sværd. Heldigvis kunne vi udnytte firmaet KMT Nord Composite Sailing Solutions’ store ekspertise indenfor kulfiberkonstruktioner samt indenfor køl-, ror- og vingedesign.

De omsatte vores konstruktion til en 3D computermodel, så firmaets CNC-fræser kunne lave en form og de foretog også materialevalg, dimensionerede laminatet og medvirkede ved de vanskeligste processer.

Sværdet har en meget høj Aspect Ratio og en ”godmodig” profil, der kan levere et ret stort lift uden at stalle. Desuden har det en 10 % mindre overflade end vores tidligere sværd. På trods af den mindre overflade har det godt ”fat” i vandet.

Vi fik det færdigt meget kort tid inden VM og har endnu ikke lært det helt at kende. F.eks. er det - som næsten alle 505-sværd - et vendesværd og det drejer automatisk 3 grader mod luv.

Imidlertid virkede vendeeffekten næsten for godt, for når vi stod op i båden for at sætte/bomme/bjærge spiler i frisk vind, drejede det på selvvalgte tidspunkter fra yderstilling til yderstilling.

Bådens overraskende og pludselige 6 graders retningsskift i høj fart var tæt på at få os til at falde ud.

Udviklingen i 505-sværd er gået i retning af mindre areal og højere Aspect Ratio (smalt og dybt). Vores nye sværd er en videreførelse af denne tendens.

Membransejl

VM var også en succes for Bojsen-Møller Sails’ nye membransejl, der var først over stregen i 3 af de 9 sejladser og derudover lavede flere andre topplaceringer. (Hunger / Kleiner brugte dog BM Sails’ konventionelle modeller).

Det specielle ved membransejlene er, at dugen er fremstillet individuelt til hver enkelt bane i det pågældende sejl.

Det betyder, at man kan få de belastningsbærende tråde i én bane til at ramme tilsvarende tråde i nabobanerne således, at man reelt har sammenhængende tråde fra hjørne til hjørne i sejlet.

Desuden kan konstruktøren orientere trådene i belastningsretningerne og endvidere variere trådtætheden alt efter hvor store belastninger der er i det pågældende område af sejlet.

Banerne svejses sammen i stedet for at blive syet. Metoden giver et højt stabilitet/vægt-forhold.

Membrankonceptet er her benyttet i et 505-sejl. Man ser de belastningsbærende tråde, der løber ”ubrudt” gennem sejlet og er orienteret i belastningsretningerne.

Sejlet er en prototype. Den færdige model har flere (men tyndere) belastningsbærende tråde.

Super coach

Normalt har vi ingen coach med til stævner, men da VM nu var i Danmark, var den tidligere 49er sejler Peter Hansen hyret som danskernes coach og alle både havde meget stor gavn af Peters ekspertise.

For vores vedkommende var det især nogle inputs om storsejlets twist under spilersejlads, der var meget værdifulde.

Peter Hansen, tidligere 49er-sejler, RC44 taktiker og dansk mester i Spækhugger, får ros af brødrene Bojsen-Møller. Foto: Troels Lykke

content-loader
content-loader
content-loader