Gå til hoved-indhold
Tucos nye trimaran er i kulfiber, det gør at skroget kun vejer 1500 kilo.Kort Nyt
Tucos nye trimaran er i kulfiber, det gør at skroget kun vejer 1500 kilo.

Bådværftet der rejste sig med kulfiber

Kulfiber er fremtiden, da det skaber lettere både, der bruger langt mindre energi for at sejle, siger Jonas Pedersen fra Tuco i Fåborg. Et værft der gik ned i 2008, men nu flyder virksomheden igen.

Af Troels Lykke |

Tuco-værftet i Fåborg endte i 2008 i en konkurs. Det skete efter at tre store kunder undlod at betale deres regninger til Tuco, fortæller aktionær i firmaet, direktør Jonas Pedersen til Fyens Stiftstidende.

Folkene bag Tuco, Jonas Pedersen og Jacob Frost, fik imidlertid lov til at købe navnet tilbage. I dag er der 16 ansatte på Tuco-værftet og i perioder er der op til 50 beskæftiget.

Firmaet bygger motorbåde, sejlbåde og færger. Ikke mindst ordre på tre færger til Tromsø’s Kommune i Norge skabte stor omsætning. Færgerne er i kulfiber og politibåde til Slovenien i alu. Det har skabt en sund virksomhed i en ellers hårdt ramt bådindustri.

Jonas Pedersens forklaring på øget omsætning, skal findes i de materialer, som Tuco anvender i dag.

Han siger til Fyens Stiftstidende:

”Ingen i bådindustrien i Danmark har så meget erfaring som os til at producere både i kulfiber. Og ingen herhjemme har købt så meget kulfiber som os det seneste års tid. Kulfiber er fremtiden, da det skaber lettere både, der bruger langt mindre energi for at sejle. En færges vægt reduceres med 70 procent, når den produceres i kulfiber. Det betyder at færgen bruger halvt så meget brændstof.”

Jonas Pedersen vil med Tucos nye 40 fods kulfiber-trimaran vil vise omverden, at kulfiber er fremtidens materiale.

carbon3.dk

tuco.dk

content-loader
content-loader
content-loader