Monstersejl og en DH regel der spiller fallit
Det skal koste på bådens sømiletid med en genakker, der rulles ind og ud på et stramt sidelig fra mastetoppen til et bovspryd, mener X-99 sejler Claes Thunbo efter Watski2Star.
Af Claes Thunbo, X-99 sejler fra Tårbæk:
Watski2Star 2010 blev en blandet fornøjelse for os. Vi synes godt om fornyelsen med hensyn til bane.
Det var flot at sejle langs den svenske kyst, rundt om Kullen, og rundt om Hallands Väderö. Og resten ville sikkert have været lige så flot, hvis det ikke var fordi, vi udgik ca 20 sømil før Hundested.
Ikke fordi der skete et uheld, men simpelt hen fordi skipper ikke orkede mere, da vinden var tiltaget til ca. 11 m/sek, det regnede, søen var grov, natten sort, og dråben, der fik bægeret til at flyde over, var vinden, der skrallede 50 grader (fra vindøje 170 til vindøje 230).
Derefter fik vi rent kryds til Hundested og udsigt til yderligere 5 timer i klamt sejltøj på et sort og bulet Kattegat. Det var for lokkende at vælge Helsingør og halvvind, frem for kryds, Hundested en klam nat, og hård vind omkring Hesselø….
Kampen mod gennakerne
Indlægget fortsætter senere med:
Op røg skærespileren og vi sejlede med fornøjelse gennem læen af Flemming Hansen i hans X-99 special, NUPX.
Det varede dog ikke længe, før Flemming rullede sit monster-sejl af en genakker ud fra sit skrækindjagende bovspryd, og nu fik vi så (omsider) sandhedens time mht. om en skærespiler eller en genakker var bedst.
Jeg skal love for, at genakker-en gav mere end vores skærespiler, i hvert fald når den som på NUPX blev sat fra spidsen af et bovspryd, nok en god meter foran stævnen. NUPX strøg forbi os, uha-da-da, og det er os, der skal give NUPX ca. 2 sekunder pr sømil!
Senere døde vinden ret pludseligt. Vi kunne se, at i den meget svage vind evnede vi at sejle fra alle omkring os, blot ikke NUPX og Luffe 37eren SUTTEN, der hver især med deres monster genakkersejl støt avancerede forud for os alle sammen.
Her ses en X-40 med gennaker. Båden sejles af Peter Buhl bl.a.
Galskov sejlede da mesterligt
Jeg skal ikke anfægte, at Luffe 37eren SUTTEN og NUPX sejlede mesterligt, men det var tydeligt, hvor meget gavn de to havde af at kunne rulle en genakker ind og ud efter behov.
Vi syntes, det er tankevækkende, at NUPX, en X-99 ombygget med bovspryd og stor genakker fra bovsprydet, kan få en DH sømiletid, der er 2 sekunder bedre (højere) end vores, en standard X-99.
NUPX havde alle de samme sejl som vi, plus det nævnte monstersejl af en genakker, men det er os, der skal give dem tid…!?
SUTTEN er målt "ned" (dvs. "op" i sømiletid) til ikke at måtte sejle med genua, kun med fok.
Det har givet SUTTEN en sømiletid, der er hele 10 sekunder bedre end de andre standard Luffe 37-ere. Og hvad gør Morten Galskov så i svag vind, hvor han f.eks. netop på en foranfortværs ville være prisgivet uden genua.
Han ruller sit monstersejl af en genakker ud, fra en rulle, der spænder helt fra mastetoppen til stævnen af hans Luffe.
Gennakkere er principielt et flyvesejl
Genakkere er principielt flyvesejl (de er ikke fæstnet til et forstag), og derfor anser DH reglen (mig bekendt) en genakker som en spiler, og derfor ændres bådens sømiletid ikke, når den i forvejen er målt ind med spiler.
Der er bare lige det, at sejlmagerne har fundet ud af at forsyne genakkere med stærke kantbånd langs forreste sidelig, således genakkerne nu kan spændes op mellem mastetoppen og stævnen af båden (eller spidsen af et bovspryd), og stort set fungere som en - i forhold til samme båd i standardudgave - abnormt stor og dyb genua.
Claes Thunbo med sin gast Christian Thaulow.
DH-reglen har spillet fallit
Vi syntes, DH reglen har spillet fallit mht. effekten af genakkere, og vi synes, det er ærgerligt, at én-type både og klassebåde som f.eks. Luffe 37, X-99, Ylva, osv. af deres ejere bygges om til specialbåde, der udnytter f.eks. DH målereglen. Hvis alle bådtyper bliver "konstruktionsklasser" bliver det først for alvor dyrt for os alle at sejle kapsejlads…..
At vi "blysvingere" var sat i løb med en sportsbåd som J-80 var vi heller ikke glade for.
Det bliver aldrig bare tilnærmelsesvist retfærdigt at sammenligne traditionelle kølbåde med sportsbåde, der kan plane vildt af sted, hvis de tilfældigvis får de rigtige betingelser. Sportsbåde hører hjemme i et løb for sig selv, ligesom flerskrogsbåde gør.
Men ok, beskeden til undertegnede vil så være, at vi jo også bare kan lade være med at sejle DH løb med en standard én-type båd…. "Vi må hyle som de ulve, vi er i blandt", eller blive væk….. Så det gør vi måske også for fremtiden, altså bliver væk…..
Men tilbage til sejladsen. Det tog evigheder at komme op forbi Mölle. Vi iagttog langt foran, at NUPX tilsyneladende lavede en genistreg ved at sejle helt ind under klipperne lige nord for Mölle.
Her kunne de bomme og sejle med god vind næsten helt op til Kullen. Både SUTTEN og lidt senere vi selv, prøvede det samme, men det duede ikke, da det var vores tur….
Kapsejladsen var fin nok, og den ny bane også ok - ros til KDY/HAS for fornyelsen.
Nogle vil nok ønske udlagte bøjer nord om Hallands Väderö, således det ikke skal være op til den enkelte skipper, hvor tæt vedkommende tør gå på - eller inden om - undersøiske skær.
Reglen trænger til opdatering
Men til DS må vi mene, at DH reglen trænger til en opdatering. Det skal ikke være gratis på bådens sømiletid at sejle med genakker - og da slet ikke, når genakkeren kan rulles ind og ud omkring et stramt sidelig fra mastetoppen til spidsen af et bovspryd - i forhold til en identisk standard én-type eller klassebåd, der ikke er født med hverken genakker, bovspryd eller kæmpelang spilerstage.
Jo, Watski2Star 2010 var på mange måder en ny oplevelse, skriver den tidligere verdensmester i Yngling, Claes Thunbo på sin hjemmeside www.zuxu.dk
Gennakere er in, men straffes for lidt efter DH, mener Thunbo. Har han ret?