Gå til hoved-indhold
Hans Ebler, Vejle, kommer her på bagbord halse for et par år siden i sin Ylva. Foto: Chris GossmannKort Nyt
Hans Ebler, Vejle, kommer her på bagbord halse for et par år siden i sin Ylva. Foto: Chris Gossmann

Skal Ylvaen bygges igen?

Ylva Klubben har bjærget støbeformene til den elegante båd i et gammelt sydfynsk frugtlager og der er håb om en ny produktion.

 

Af Troels Lykke |

Håbet er, at der en dag igen kan blive produceret Ylva sejlbåde. I hvert fald er støbeformene netop bjærget sikkert i hus, idet de nu har fået ly i det gamle frugtlager i Ballen mellem Svendborg og Faaborg.

Formene til Steen Kjølhedes berømte slanke rekord hurtigsejlende båd har siden 1980'erne ført en lidt omtumlet tilværelse og har i flere år stået uden for, sidst i Sønderjylland. Formene er ejet af Ylva Klubben.

Et medlem af klubbens bestyrelse, advokat Andreas Christensen, København, har nære forbindelser til ejeren af det gamle frugtlager i Ballen.

Det er nemlig hans far, Knud Christensen, Ballen, som for få år siden købte det 1300 kvadratmeter store lager, hvor der er gang i flere projekter af forskellig art.

Hvor skal Ylvaen produceres?

- Vi har en gruppe i klubben, som er interesseret i at undersøge mulighederne for at sætte en produktion af Ylva i gang igen, og det er af største vigtighed, at formene bliver opbevaret indendørs, siger Andreas Christensen til Fyens Stiftstidende.

Det skal nu undersøges, hvor en produktion eventuelt kan finde sted. Og formene skal nok også renoveres, men det står fast, at følgende formdele til støbning af en glasfiberbåd nu står i Ballen:

Skrog, dæk, overdel, inderskal/kahyttag, køl, skrogdel, køl, blyform og agterluge.

Steen Kjølhede, en læredreng fra berømte Børresen i Vejle, byggede den første Ylva i 1973. Steen Kjølhede og hans Ylva var først over målstregen ved Sjælland Rundt i 1973, 1974 og 1975. I 1976 blev der udviklet videre på Ylva'ens design.

Der blev støbt fem glasfiberskrog i en form bygget over et skrog, fremstillet af bådebygger William Jensen i Svanemøllehaven.

Han havde lånt alle skabelonerne af Steen Kjølhede mod til gengæld at stille det nye og reviderede skrog til rådighed til en serie-fremstilling.

Den nye reviderede Ylva med glasfiberskrog viste sig at være endnu hurtigere end ur-typen, og vandt Sjælland rundt igen i 1976 og 1977.

Renoveret hos Walsteds

Til hen mod slutningen af 1980'erne blev der bygget 89 både. Prisen var efterhånden kommet op på over 600.000 kr. Det satte en stopper for byggeriet.

Andreas Christensen er selv den lykkelige ejer af en Ylva, som også står i frugtlageret i Ballen.

- Jeg købte båden for halvandet år siden. Den har netop fået renoveret cockpittet hos Walsted på Thurø, og det er bare så flot, siger den stolte ejer, der glæder sig til sommerens sejladser.

Kilde. Fyens Stiftstidende

ylva.dk

content-loader
content-loader
content-loader