Gå til hoved-indhold
Her ses en ødelagt rullefok i Dragør havn fornylig. Foto: Troels LykkeHavne
Her ses en ødelagt rullefok i Dragør havn fornylig. Foto: Troels Lykke

Både drev rundt i Sundkrogshavnen

Stormvejret forleden betød at flydebroer drev sammen og skabte skader i Sundkrogshavnen. Der var også udblæste sejl og klamper, der røg af broer, fortæller Sejlklubben København.

Af Troels Lykke |

Der var vindstød af stormstyrke, og de høje bygninger accelererede vinden så kraften blev endnu større. Samtidig havde længere tids blæsevejr presset vand ind i Øresund, så der var omkring 1,5m højvande.

Det skriver Sejlklubben Københavns pladsudvalg på deres hjemmeside.

Både drev rundt i havnen

På bro 2 slap de yderst ankre, og broen drev ned mod bro 1. Det skadede den båd der lå der.

Højvandet bevirkede, at fortøjninger slap pælene flere steder. Det betød at 8-9 både drev rundt i havnen eller havde mistet fortøjninger. Særlig var det svært at sikre to store både ved bro 1.

Der var bøjede pæle, knækkede fortøjninger, udblæste sejl, el-ledninger m. samlinger under vand, både ved faste broer der rev klamper af broerne, og både som ikke kunne affendre på grund af den høje vandstand.

Landpladsen

På landpladserne var der afblæste presenninger, og bukke der havde forskubbet sig, men ingen skader.

Heldigvis var der opmærksomme bådejere som alarmerede, så vi kunne få fat i folk der kunne hjælpe med at afbøde de værste skader. ByogHavn kom også og var til stor hjælp. De havde en kranbil med og kraftige trosser, så bro 2 og de store både kunne sikres.

Elektriciteten på bro 6 , 7 og 8 og ved mastekranen er blevet afbrudt. Den genetableres snarest muligt.

Alle med både på land og i vand opfordres til at efterse bådene hurtigst muligt.

Skader

Er der sket skader, skal det i første omgang meldes til eget forsikringsselskab. Havnelavet har ikke en forsikring, og om ByogHavn kan drages til ansvar er meget tvivlsomt.

Havnelavet vil gerne samle skadeanmeldelser, så omfanget kan vurderes. Det er en god ide at lægge fortøjninger under ”hornene” på pælene, så fortøjningen ikke slipper hvis der kommer højvande igen.

Kilde: www.sejlklubbenkbh.dk/storm

content-loader
content-loader
content-loader