Gå til hoved-indhold
Abu Dhabi Racing Team smed masten - hvad gik galt?Kapsejlads
Abu Dhabi Racing Team smed masten - hvad gik galt?

Lorenzen: Hvad sker der med Volvo Ocean Race ?

Med tre udgåede både, har første etape udviklet sig til et mareridt for Volvo Ocean Race. Har vi et race, eller har vi ikke et race ???

 

Af Morten Lorenzen |

Lad mig blot slå fast, jeg er kæmpe fan af Volvo Ocean Race. Én af de helt store sportsbegivenheder i min optik, og en event der har alt det som helte bliver støbt ud af.

At ikke-sejlere også kan blive grebet af denne sejlads, er et mega plus, og udgangspunktet for at store virksomheder vil sponsere sejlsport.

Men jeg har også været skeptisk det seneste års tid, primært fordi der ikke er flere deltagende teams med.

Og første etape har fået mig til at tvivle på fremtiden for Volvo Ocean Race.

”If you want to finish first, first you have to finish”

Denne overskrift er meget sigende i sejlsport, specielt langdistance sejladser. Det nytter ikke noget at være overmodig  eller presse grejet til det absolut yderste. Risikoen er for stor, og konsekvenserne voldsomme.

Halvdelen af feltet i VOR 2011/12 måtte udgå på første ben. Vi mangler stadig af få de endelige konklusioner af hvad der egentlig gik galt. Ramte SANYA noget ”spidst” i vandet, og er mastekonstruktionerne for spinkle hos PUMA og Abu Dhabi Ocean Racing......

Volvo´s ansvar

Box reglen, som V.O.70´erne er bygget efter, er sat sammen af eksperter fra Volvo Ocean Race organisationen.

Det er deres ansvar at lave design-parametre der sikre udvikling, men på samme tid sikre at bådene kommer frem og med Volvo´s sikkerheds fokus, også sejler på en sikker måde for deltagerne.

V.O.70´erne er ikke one-design, hvilket enhver der har set bådene kan bekræfte. Der er relativ store forskelle på dæks-layout og maste-design. Men VOR har haft et ansvar med at sætte de sikkerhedsparametre som sikre at eksempelvis masterne ikke er underdimensioneret.

I min verden betyder det ikke alverden for synligheden og opmærksomheds niveauet, om bådene blev bygget lidt stærkere og masten havde en lidt tykkere profil. Men jeg taler imod designere, sejlere og sejlmagere, som vil have udvikling og ”to the edge” kampagner.

Men se hvor det har bragt os. Folk som ikke har direkte indsigt i sejlsporten, og som man forsøger at gøre interesseret i måske at sponsere et projekt, ruller med øjenene når de ser hvad der er sket.

De mister ganske enkelt interesse, når feltet er decimeret og bådene humper i mål. Det er ikke gode meldinger, og jeg er bekymret for fremtiden for Volvo Ocean Race.

Manglende 24 timers rekord

De tre tilbageværende teams på første ben, valgte meget fornuftigt at holde lidt igen. Den sidste distance ind til Cape Town bød ellers på rekord-vejr-sejlads, men selv om det lå lige til højrebenet, så valgte specielt Telefonica at træde på koblingen og holde igen.

Det er ikke godt for sejladsen, men forståeligt for deltagerne. De har ingen grund til at presse sig selv eller båden for hårdt, når nu stillingen er som den er. Men det fjerne interesse fra medier og publikum.

Op på hesten igen

På lørdag starter in-shore sejladserne i Cape Town og søndag er det afgang til Abu Dhabi. Forhåbentlig med alle seks teams på startlinien.

Jeg ved at Knut Frostad, som chef for Volvo Ocean Race, har haft dialog med samtlige Teams omkring situationen. Event´en tåler ikke en gentagelse af resultatet på første etape.

Men hvordan holder man igen, uden at det går udover spændingen. Jeg vil følge det spændt som den store fan jeg er, men jeg er bekymret for fremtiden……

content-loader
content-loader
content-loader