Gå til hoved-indhold
Boatspeed 23 kan sejle fra en Melges 24 på læns, hvis de rigtige folk er om bord, siger Jørgen Kjær. Foto: Remi ProvostKapsejlads
Boatspeed 23 kan sejle fra en Melges 24 på læns, hvis de rigtige folk er om bord, siger Jørgen Kjær. Foto: Remi Provost

395 kilo Boatspeed 23 får nyt liv i Kerteminde

Jørgen Kjær har smidt 28.000 kroner for en Boatspeed 23 fra 1990. Båden er ekstrem, men får nu mere bly i kølen, så den rejser sig op efter en kæntring, siger sejleren til minbaad.dk.

Af Troels Lykke |

Boatspeed 23 er faktisk en skiffjolle, som er forlænget til 23 fod. Stregerne til den 395 kilo lette, australske båd blev slået i 1988.

Jørgen Kjær læste i 1992 om båden i det Kongelige Norske Seilmagasin og siden har han været interesseret i den lette båd.

For en måned siden købte han båden i Svendborg for kun 28.000 kroner.

- De ville af med båden fordi de havde væltet i båden de første gange, de havde købt den i Holland, siger Jørgen Kjær til minbaad.dk.

125 kilo ny blybulb

Han vil nu øge vægten i kølen, mens rorblad og kølblad skal laves i kulfiber.

- Kølbladet vejer kun 90 kilo og der er kun en lille bulb på, vi vil sætte en 125 kilo bulb på kølen, der er 1,80 meter dyb, og vi regner med at båden bliver mere stabil, så vi fx kan sejle Fyn Rundt. Den skal kunne klare en kræningstest, jeg er selv DH-måler, men jeg må få en anden til at måle den ind, når vi er færdige, forklarer Jørgen Kjær fra Kerteminde.

Han regner med at Sportsbådeklubben kan vise båden frem i Bella Center til februar.

Se link til flere billeder af båden: https://picasaweb.google.com/remi.provost.dk/Boatspeed23#

content-loader
content-loader
content-loader