Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Arkivfoto med 29erXX-sejlerne Ida Marie Baad og Marie Thusgaard-Olsen. Foto: yachtandyachting.com

Fremtidens bane med knockout: Kryds, midtergate, bundgate og slalom?

29erXX, Formula 18, A-Cat, Kiteboarding, og Int.Moth tester baner ved EUROSAF High Performance Grand Prix. Danske 29erXX helt fremme igen. Rapport fra EUROSAFs Dan Ibsen.

Af Troels Lykke |

29erXX-sejlerne Ida Marie Baad og Marie Thusgaard-Olsen sejlede igen fantastisk - det skete fredag i Spanien.

Den anden danske besætning, ligeledes fra Aarhus Sejlklub, Lin Ea Cenholt Christiansen og Kaj Böc, klarede sig også flot.

Sejlerne var selv med til at beslutte til morgenbriefingen, at man skulle starte med en knockoutserie på en kort bane med midtergate. 

Tre både er i hvert heat, den sidste gik i opsamling, osv. Flights som til sidst endte i en finale, hvor de danske både blev 1 og 2.

Derefter blev sejlet på en helt ny spændende bane med både kryds, midtergate, bundgate og slalom. Rigtig spændende bane, som gav nogle meget tætte situationer hele banen rundt med en spændende afslutning.

Århus-sejlerne Ida Marie Baad  og Marie Thusgaard-Olsen vandt den første sejlads fredag i Murcia, mens Lin Ea Cenholt Christiansen og Kaj Böc vandt den anden i flot stil. Det forklarer Dan Ibsen til minbaad.dk.

Vi er i kontakt med Dan Ibsen, der er valgt ind i EUROSAF og derfor er med i Murcia, Spanien til EUROSAF High Performance Grand Prix.

Der bliver lagt mærke til danskere

Dan Ibsen forklarer videre:

Der bliver lagt mærke til danskerne og der bliver talt med masse om den kommende Skiff for kvinderne - de glæder sig virkelig til at der kommer Skiff i OL ligesom 49er for mændene.

I øvrigt et spændende stævne med 29erXX, Formula 18, A-Cat, Kiteboarding samt også nogle Int.Moth. Her er virkelig noget at se på. Kiteboards sejlede i går knap 20 knob med kun 6 knobs vind. Fredag var der 10-12 knob, så der var god fart på alle fleets, og store smil hos sejlerne. 

Engelske journalister vilde med banetyper

Var ude og se alle klasserne på forskellige banetyper sammen med et par engelske journalister, som var meget begejstrede for EUROSAFs initiativ. Også ISAF er begyndt at interessere sig for dette.

I morgen skal vi i EUROSAF drøfte om stævnet skal gentages til næste år her i Murcia. Endvdiere skal vi tage stilling til klasserne ved EUROSAF European Youth Sailing Championship, som skal afholdes i Aarhus.

Europæisk ranglisteserie?

Endelig skal vi drøfte opstart af en ny europæisk ranglisteserie - EUROLYMP Sailing Circuit - nu hvor ISAF efter 2012 vil reducere antal Sailing World Cup stævner i Europa fra 5 til 2.

Det er spændende som dansker at få mulighed for at medvirke til at styrke udviklingen af sejlsporten i Europa.

Det er også en af de målsætninger vi har i DS Strategi 2011, nemlig at bidrage til og have indflydelse på international sejlsports udvikling.

Det er en spændende udfordring, når der ikke går for meget politik i sagerne, som der ofte sker i ISAF, fortæller Dan Ibsen.

Følg stævnet her: www.sailingmurcia.com

content-loader
content-loader
content-loader