Lykke-blog: Respekt for Drage-klassen
Efter en uge, som fordækker ved VM i Drage, har jeg opdaget, at man skal stå utroligt tidligt op for at banke Drage-sejlerne.
Vinden har ikke været fra sin bedste side under VM i Drage. Fredag regnede det massivt, så sigtbarheden kun var 500 meter og da den tropiske regn forsvandt, da kom vinden aldrig tilbage. Det er ikke det vi havde regnet med hernede.
Otte sejladser er planlagt og vi tog seks i alt. Sad og skrev noget af denne blog i det Olympiske rum i Royal Brighton Yacht Club, der har 1500 medlemmer. Kun 10 procent må være motorbåds-sejlere, lyder en regel i den fornemme klub.
På væggen herinde pryder navne på en flot træplade med klubmedlemmer, der deltog i Anden Verdenskrig. En plade med 19 faldne klubmedlemmer er også sat op.
Måler sig ikke med KDY i Skagen
Stævnet på land er blevet rimeligt modtaget, men det måler sig slet ikke med KDYs Gold Cup i Skagen, hvor der var langt mere forplejning, lyder det fra flere sejlere, som savnede flere mole-øl, fx.
”Det er lidt underligt med forplejningen, når der nu var så mange sponsorer i stævnet,” sagde Martin Leifelt, gast for russisk skipper.
Man kan jo godt give en øl til folk der har givet 7.000 kr. i startgebyr, 23.000 kroner for at sende Dragen herned med skib, og omkring 50.000 kroner til fly og hotel.
Når det er sagt, så er der ingen direkte klager over stævnet, altså udover den manglende vind.
Dertil skal tilføjes at de australske værter er vældig søde og hjælpsomme, jeg skulle dog lige lære at man ikke går med sejlerkasket inde i en royal sejlklub.
Samtidig var gallafesten herlig og med legenden John Bertrand, der tog ordet. Skulle dog gaa ved 24. tiden, fordi jeg skulle til Sydney et par dage.
Ringe starter
Har i ugen været fordæksgast for Claus Høj Jensen, der kørte taktikken på den tyske Drage GER 1001, hvor 71-årige Wolfie styrede.
Vi kom aldrig godt af sted i starterne, Wolfie, der normalt sejler på en sydtysk sø, Starnberger See, ville ligge stille på startlinjen, helt op til 20 sekunder før start, det betød, at de andre bare sejlede forbi os i starten.
Claus Høj Jensen, der har vundet både VM, EM og DM i Dragen, har forgæves forsøgt at forklare vores rorsmand om at få fart i båden, FØR startskuddet lyder. Dragen er tung, som et ondt år og skal op i fart.
Mine opgaver som fordækker var at finjustere genuaen og barberhalet, samtidig skulle jeg hænge, det gik ikke særligt godt den første dag, men siden fik jeg genuaskødet og kunne hænge i det. Men det irriterer mig, at man ikke må bruge hængestropper, som jeg kender det fra OK-jollen og H-båden.
På læns bommede jeg på fordækket med den lille spiler, det gik fint, dog ikke de to gange at jeg satte spilerstagen i fokkeskødet i stedet for spilerskødet, så faldt der brænde ned fra den kontante sejlmager Claus Høj Jensen, ikke mindst hvis spileren kom for langsomt ned i spilerbrønden.
Men stemningen har været god, selvom vi kun sluttede samlet på en 33. plads i det 70 både store felt.
Sidste sejlads var en katastrofe, vi startede i tysk Wolfi-stil, altsaa helt stille på linjen og tog ud i søen og var andensidst ved topmærket og vi skulle blive bedre end nummer 36, derfor udgik vi ved 1. runding og kom hurtigst til kranen...
Skrappe sejlere
Drage-sejlerne er vildt skrappe. De fumler sjældent med spileren, finder godt vej på banen, starter helt fremme og fanger alle vindspringene og de sejler stærkt.
Vi var en sjælden gang i top 20, men det var svært at hænge med Schønherr, Berg og de andre.
Men havde Claus Høj Jensen styret havde vi været i top ti, det er jeg overbevist om. Han vil i år koncentrere sig om at sejle H-båd, hvor han vil forsøge at vinde VM igen.
Alle hal sidder som de skal paa Dragen der med trailer koster omtrent 500.000 kr.
Foto: John Curnow
Stig Lassen styrer i Melbourne. Foto:John Curnow