Gå til hoved-indhold
International Moth kunne være et oplagt valg til OL, mener Hestbæk.Kapsejlads
International Moth kunne være et oplagt valg til OL, mener Hestbæk.

Hestbæk: Er OL fra flintstone generationen?

Man bør smide alt ud af OL, som ikke er interessant at se på, og i stedet indsætte flere high performance joller på programmet. Michael Hestbæk har talt med Russell Coutts om sejlsport og OL.

Af Troels Lykke |

Michael Hestbæk skriver denne artikel, som kommentar til Morten Lorenzens artikel om OL i sejlsport:

Som tidligere OL-sejler er det interesant at følge lidt med på sidelinien engang imellem.

Selv om jeg ikke er OL aktiv længere ønsker jeg jo, som langt de fleste sejlere, at sejlsport forbliver på det Olympiske program i mange år fremover. 

Når man selv er dybt involveret og bruger alt sin tid på at dygtiggøre sig inden for de nu engang beskrevene regler, kan det nogen gange være svært at anskue tingene fra en anden vinkel end lige ens egen.

Bliver der sovet i timen?

Når det kommer til valg af klasser og formater må jeg gi' Morten Lorenzen ret, ISAF sover i timen og det vil de sandsynligvis blive ved med, med mindre der bliver skiftet godt og grundigt ud i den Olympiske komite. Sker det inden det er for sent, hmmm... Jeg tvivler. 

Problemet er måske nogen gange, at den yngre generation ikke bliver hørt, og når der stemmes om klasser tænker alle landes repræsentanter på egne medalje-chancer, samt hvad en jolle og en satsning koster. 

Store vaskedag

Efter min mening bør man se langt ud over sin egen næsetip, og smide alt ud af OL som ikke er interessant at se på, og i stedet indsætte mange flere high performance joller på programmet. 

Her tænker jeg på Moth, Kite surfing (med tricks og hop indlagt) Mustu skiff (en mand med spiler og trapez) og både a la' 18footere samt mange flere som bør designes ud fra det kriterie, at det skal være svært at håndtere båden og de skal være sexede at se på.

Man skal som seer kunne se, der sker noget ombord ellers falder man i søvn.

Lur mig om ikke de unge meget hellere vil sejle high performance joller end Laser, 470 og nogle af de andre ældgamle joller vi bruger vores tid på. Mange af jollerne er designet langt før vi fik computere og mobiltelefoner.

Med moderne teknologi er vi i stand til så meget mere, end vi ser på vandet i dag. 

Selv sejlet Star og Laser

Jeg har selv sejlet Laser og Star båd og virkelig nydt det meget, men intet kan stå op imod alle de fede oplevelser og flyveture jeg har haft i de 8 år hvor jeg sejlede 49er.

Er det i virkeligheden ikke noget sludder det der med at mange af de både, der er på OL programmet er berettiget pga. de er udbredt i hele verden og det er konkurrence/kapsejlads på et højt plan.

Jeg husker tydeligt alle sagde om 49eren, at den ikke havde noget med kapsejlads at gøre, men mere var akrobatik på et højt plan.

Det var kun et spørgsmål om tid før alle havde lært at håndtere bådene, sådan at det igen drejede sig om at sejle hurtigt den rigtige vej rundt på banen. Nu skete det så bare i en jolle, der rent faktisk også var værd at se på som tilskuer.

Det skal være spektakulært

Min pointe er helt klar. Med mindre det er sjovt at se på, hører det ikke til på det Olympiske program, for det sælger simpelhen ikke billetter. 

Formatet hvorved vi afgører ,hvem der skal kåres som Olympisk mester bør også revurderes kraftigt.

Jeg havde en lang snak med Russell Coutts tidligere på året, omkring det lange seje format som alle klasserne lider under.

Et dilemma som sejler er, at man helst gerne ser formatet så fair som muligt, mens man som tilskuer bare gerne vil have noget action og en hurtig afgørelse.

Jeg mener helt klart en form for eliminerings-sejladser er nødvendige, med en finale der sejles over en dag.

Jeg ved, det ikke lige altid er fair for den enkelte sejler, men måske er det hvad der skal til for at vi får lov at blive på det Olympiske program.

De enkelte klasser har jo stadig deres EM og VM, hvor der stadig vil være mulighed for at finde en vinder over flere dage, hvis de måtte ønske sådan.

Men ud med alle de kedelige gamle klasser og ind med nogle moderne spektakulære designs, og lad os så komme ud over bølgerne :-) 

Sejlerhilsen

Michael Hestbæk

18-footer i Australien er oplagt til OL, mener Hestbæk, har han ret?

content-loader
content-loader
content-loader