Lorenzen: Vi har brug for MASH UP....
Mash Up er et begreb som anvendes hyppigt, når medie folk og sociale medier slår sig sammen for at dække begivenheder. Vi skal have mere af den slags, og vinteren kan bruges til at tænke nyt.
Sailing Aarhus og Active Instituttet har ved flere lejligheder præsenteret Mash Up løsninger i f.m. de store sejlsports-arrangementer, som de har stået for.
Ambitiøse projekter hvor Tracking, sociale medier som Twitter, Videostreaming og live kommentering har indgået i en leverance, som folk på hele kloden har nydt godt af.
Store sejlsportprojekter, som Extreme Sailing Series, Volvo Ocean Race, TP52 og ikke mindst Americas Cup sætter nye standarder for hvad man kan forvente som tilskuer, om man sidder on-site eller ved sin computer tusindvis af kilometer fra eventen.
AC og Ellison viser vejen
Specielt Americas Cup og Larry Ellison har besluttet én gang for alle, at skabe en medieplatform der skal gøre sejlsport interessant for de store TV stationer og dermed for de store reklamebudgetter.
Med mange millioner af dollars i budgettet, har AC folkene samlet en hyperaktiv mediegruppe, som eksperimenterer på højt plan med såkaldt flermedielle løsninger, der dels gør seeren til sin egen producer, dvs man kan selv vælge tv-kameraer og positioner, og dels levere et såkaldt feed til TV stationerne som er i verdensklasse, på niveau med Formel 1 og NASCAR.
Faktisk er det meste af produktionsholdet hentet fra NASCAR verdenen, og det er utroligt så hurtigt de har fundet den specielle sejlerformular. De er på ingen måde færdige med at eksperimentere, og ved næste AC begivenhed i San Diego, vil vi få nye tiltag på skærmen.
Næste niveau
De store medie produktioner kan vi kun forvente at se i AC, Extreme Sailing Series, Volvo Ocean Race ,TP52 og forhåbentlig til OL i London. Der er store budgetter og forventninger.
Men på lavere niveau, kan man også levere løsninger som kan give interesserede store oplevelser.
Tracking har igennem flere år været en fast ingrediens i de større kapsejladser her i Danmark og i udlandet. Danske TracTrac er førende på dette område, og har leveret masser af løsninger som ikke koster en bondegård, og som dels giver kapsejladsen et kæmpe løft i f.t. eksponering, men også har vist sig at leve længe efter sejladserne er slut, idet sejlere og andre interesserede gennemgår sejladserne på nettet.
Med hensyn til video, mangler der dog lidt. Videooptagelser fra gummibåde er ofte en rystende oplevelse, og det kræver næsten, at man indtager søsygepiller inden man sætter sig foran skærmen.
At anvende helikopter er ikke økonomisk forsvarligt, og heller ikke nødvendig. Flere danskere har eksperimenteret med drager hvor de smarte Go-Pro kamararer er hængt op.
Nogle innovative hollændere er gået skridtet videre og har bygget små radio kontrollerede helikoptere, som giver helt fantastiske billeder.
Med den store overrepræsentation af ingeniører i sejlerverdenen, må det da være muligt at få sat en gruppe sammen som kunne udvikle løsninger som kunne bringe endnu mere værdi til sejlsporten.
Se denne YouTube film – et fremragende eksempel på hvad en fjernstyret helikopter kan levere. Dette blot til inspiration.