Gå til hoved-indhold
Danmarksmester 2011 i 606 blev Stig Munchaus og Klaus Jacobsen i "606 kæresten". Arkivfoto: katrine BertelsenKapsejlads
Danmarksmester 2011 i 606 blev Stig Munchaus og Klaus Jacobsen i "606 kæresten". Arkivfoto: katrine Bertelsen

Stævne i Hellerup: Ventetid og store bølger

Weekendens DM for Yngling og 606 blev en blandet fornøjelse. Mangel på kommunikation og store bølger gjorde de lange ventetider sure.

Af katrine bertelsen |

Weekendens stævne i Hellerup for Laser, Ok-joller, Yngling og 606 var ikke uden skønhedspletter. Stævneleder Troels Wester-Fischer, der ellers plejer at styre slagets gang på vandet, havde overladt baneledelsen til Jan Schlüter, og det slap han ikke helt godt fra.

Vi venter

Lørdag startede med frisk vind fra en østlig retning, og der var store bølger på Øresund. Første start skulle have været gået kl.11, og ved halvtolv-tiden kom der endelig en udsættelse på dommerbåden. Men ingen vidste rigtig, hvorfor vi ventede. De første både blev sendt af sted ved 12-tiden.

Bjørn Anker Møller undrede sig også.

- Jeg godt tilslutte mig en undren over de lange ventetider, især lørdag. Når der er fire klasser der skal startes bør man nok overveje at lave en startprocedure hvor starten for en klasse er varsel for den næste.

Startrækkefølgen var, at jollerne havde de to første starter, derefter Yngling og til slut 606erne. Da Ynglingene har en tendens til at tyvstarte, fik 606-sejlerne lov til at vente til lidt over 12, før de kom afsted. På det tidspunkt var de fleste besætninger bundfrosne.

På skippermødet lørdag var sejlerne blevet lovet, at starterne ville komme som ”perler på en snor”, og derfor var der startlinje på en ene side af dommerbåden og målgang på den anden.

Det virkede ikke som om baneledelsen havde forstået konceptet. For jollerne blev ikke startet umiddelbart efter målgang. Nej, alle både kom i mål før en ny procedure blev sat i gang, med uforklarlige ventetider igen...

Kommunikationen svigtede

Det var kommunikationen til sejlerne der svigtede. Var der blot blevet sat en udsættelse præcis kl. 11. havde alle været klar over, at baneledelsen havde problemer med at få banen lagt.

Forklaringerne var, at begge dage havde dommerbåden problemer med at få ankeret til at holde, og vinden sprang ved topmærket. Det er fair nok, bare det var blevet kommunikeret. Det er ikke sjovt at ligge i 12-13 m/s og sejle frem og tilbage for at vente på signal.

Ingen trængsel hos kølbådene

Bjørn Anker Møller siger om Lindhardsens kritik, vedrørende trængsel på banen:

- Banen var lavet som inner og outer loop, og jeg bemærkede ikke at joller (outer loop) mødte kølbådene (inner loop) under sejladsen. Så på banen havde jeg ikke oplevelsen af at der var "for mange både", selv om 606 og Yngling delte bane.

-Men - vi bliver nødt til at se i øjnene, at der er meget få klasser der har størrelsen til at det er realistisk at give dem deres "eget" stævne (eller bane). Der er stadig alt for få der gider stille op som frivillige hjælpere, og der er bare nogle faste omkostninger ved at holde kapsejlads, der skal deles mellem deltagerne (brændstof, følgebåde, ...). Så vejen frem er at flere klasser "deles" om stævnerne, forhåbentlig på en måde så de andre klasser ikke er alt for generende. Det synes jeg nu også man havde tænkt på i udformningen af banen, slutter Bjørn Anker Møller.

Lørdag blev der gennemført tre sejladser for kølbådene i meget frisk, men stabil vind.

Super lørdag aften

Lørdag aftens arrangement var meget flot tilrettelagt, med lækre grilllede retter og et stort salatbord. Ingen løb tør for øl, da Gourmet Bryggeriet (Harboe) havde sørget for rigeligt med fustager, og til en afveksling var der mulighed for at få frisk kaffe hele stævnet igennem.

Vi venter igen...

Søndag var vinden løjet, og starten skulle gå kl. 10. Det gjorde den ikke. Ved 11-tiden lykkedes det at få sejladsen skudt i gang, men igen var der meget lange ventetider mellem sejladserne. I alt fik alle klasser gennemført 6 sejladser.

Ikke top 5

Jeg havde håbet at ende i top 5, men vi måtte nøjes med en 9.plads i 606-klassen. Det må vi tilskrive manglende rutine, ikke helt fart nok i båden og lidt uenighed angående taktikken. Der var plads til forbedringer. Men vi er nu godt tilfredse med vores placering midt i feltet.

Protester hos Ynglingene

Præmieoverrækkelsen blev uden Ynglingene, der lige skulle have klaret fire protester, før de var klar. Da var de fleste fra de andre klasser taget hjem...

I Laserjolleklassen (ni deltagende båd) gik sejren til Christian Gunni fra KDY, med Peter Vilby, Polyteknisk Sejlklub på andenpladsen og Henrik Nørgaard, KDY på en tredjeplads.

Hos OK-jollerne tog Jørgen Svendsen fra Hellerup Sejlklub førstepladsen, Jørgen Lindhardtsen, Hvidovre Sejlklub på andenpladsen og Rene Johansen, MSS på tredjepladsen.

DIF-DM for Yngling blev vundet af Hellerup teamet Lukas Lier, Emil Max Møller og Konrad Floryan på en velfortjent førsteplads, fulgt af Jørgen Ring fra KDY og med Marc Wain Pedersen på tredjepladsen.

DS-DM for 606 blev vundet overall af svenskerne Hasse Hansen og Emil Hansen fra Göteborgs Yacht Club. Men da en svensker ikke kan vinde et danmarksmesterskab blev det vinderne fra 2010, Stig Munchaus og Klaus Jakobsen fra Esrum sø der blev de nye mestre. Jesper Sivertsen fra HS vandt sølv og på tredjepladsen kom Søren og Peter Sigurdsson også Sejlklubben Esrum sø.

Se alle resultater på. www.regattatteam.dk

content-loader
content-loader
content-loader