Gå til hoved-indhold
For at målereglen skal fungere, skal de korrekte fakta puttes ind i formlen, ellers dur det ikke. Foto: Pantaenius/Niels KjeldsenKapsejlads
For at målereglen skal fungere, skal de korrekte fakta puttes ind i formlen, ellers dur det ikke. Foto: Pantaenius/Niels Kjeldsen

Måleregel OK – regelfusk ikke OK

Jørgen Kjær klubmåler i Kerteminde Sejlklub har kigget lidt på fotoet af vinderne af AFI Marine Two Star Race. Var Folkebåden målt ind med hængestropper, var vinderen måske blevet en anden.

Af katrine bertelsen |

Der er også efter den seneste reform af DH-målereglen skudt godt og grundigt efter reglens ophavsmænd.

I stedet syntes jeg at man bør overveje at nedlægge protest mod alle dem, der ikke overholder kapsejladsreglerne. Det skriver Jørgen Kjær klubmåler i Kerteminde Sejlklub.

Lad og starte det mest oplagte og aktuelle sted:

Hvis jeg havde brugt weekenden på at sejle www.aarhus2star.dk og jeg lå tæt på en god overaltplacering, så ville jeg da med det samme nedlægge protest mod overaltvinderen pga. regelbrud. Vi taler om regel nr. 49, placering af besætning.

§ 49 PLACERING AF BESÆTNING

49.1         Deltagere må ikke anvende nogen anordning ud over hængestropper og stivere anbragt under lårene for at anbringe deres kroppe uden for båden.

Få 15,4 sek. pr. sømil foræret

Ved at hænge på denne måde (se foto) og sejle uden registrerede hængestropper opnår folkebådene en tidsmæssig fordel på GPH målet på 15,4 sek. pr. sømil.

Efter at have vendt denne situation med sejlunionen er der ingen tvivl om at denne folkebåd skulle sejle efter et mål der hed 785,4 i stedet for 800,8

Jeg ved ikke om sejlerne i folkebådene på Palby Fyn Cup rundt har sejlet deres både på samme måde som denne folkebåd men jeg ved, at hvis vi som sportsbådssejlere valgte at indmåle vores ekstreme sportsbåde uden hængestropper og alligevel sejlede med hængestropper så ville vi da også vinde overalt.

Eksempelvis ville en CB 66 på en tilsvarende kapsejlads aarhus2star.dk skulle sejle 41 sek/ sømil langsommere og hvis vi talte om almindelige op og ned baner så kunne en CB66 sejle 47,5 sek/ sømil langsommere i mellemluft og hele 71 sek/ sømil langsommere i hård luft.

Så inden man giver DH målereglen skylden for al elendigheden i dansk sejlsport, så burde vi måske starte med os selv og vores deltagelse i konkurrencerne.

Jeg er da sikker på at Folkebåden fortsat ville have klaret sig flot selv uden at "snyde", men nu har jeg desværre lige drysset lidt salt i såret og så vil jeg da gerne vide hvordan vi kommer videre.

content-loader
content-loader
content-loader