Gå til hoved-indhold
En utæt ballasttank om bord på Spartan med Chris Stanmore-Major var anledning til panik ombord.Kapsejlads
En utæt ballasttank om bord på Spartan med Chris Stanmore-Major var anledning til panik ombord.

Kaos og dramatik i VELUX 5 Oceans

Nattens sejlads i VELUX5 bød på en nødmelding og en båd fuld af vand. Amerikaneren Brad Van Liew ligger stadig nummer et.

Af katrine bertelsen |

Ole Larsen fra Dansail skriver:

Den polske skipper Gutek blev ringet op af David Adams fra sejladsledelsen, og spurgt om han ikke ville vende om og sejle hen til Chris, den engelske skipper, da de havde mistet kontakten til båden og nødsenderen (EPIRB) var blevet aktiveret.

Selvfølgelig ville han det, og Gutek, vendte om og sejlede hen imod den position, som blev sendt til ham. Han er kun 14 sømil fra Chris, da han får beskeden om hjælp. Men det er mørkt, og det blæser omkring 17m/s på det tidspunkt, så vinden er kraftig og bølgerne høje.

Da han er godt 1 sømil fra hans position, ringer Gutek til David Adams, for at høre mere præsist, hvad der er galt med Chris. Heldigvis har han fået kontakt til Chris, og han meddeler, at han er OK, så Gutek kan vende tilbage og sejle kapsejlads.

Utæt ballasttank

Det, der var sket ombord på båden hos Chris, var at han havde været oppe at skifte sejl, og da han kom ned igen, var båden fyldt med vand - rigtig meget vand. Chris var faktisk sikker på, at der var gået hul i båden, og han ville synke. Der må have fløjet tusinde tanker rundt i hovedet på ham. Men heldigvis holder han hovedet koldt, og efterhånden som han fik vandet ud af båden, blev han klar over, at der ikke var hul i båden.

Det viser sig så, at det er en af vandballasttankene, som ligger bag i båden, der er gået hul på - et stort hul på omkring 75 cm. Disse vandballast tanke kan indholde op til 1600 l vand og bruges til at stabilisere båden. Sikke en nat...

Omvej

Efter starten sidste weekend, sejlede deltagerne op langs den amerikanske kyst til Canada, og ikke direkte imod målet i La Rochelle, Frankrig. De sejler den vej for at komme udenom et kraftigt højtryk, som ville have stoppet dem i flere dage, hvis de havde taget den direkte vej.

Starten blev ikke vundet af den polske skipper, som han ellers har gjort 3 gange før, men blev vundet af den engelske skipper Chris.

Chris udtalte før starten, at han var sikker på at gøre en rigtig god figur på denne sidste etape. Og man må sige at han har holdt ord, for midt på ugen satte han 24 timers rekord for denne sejlads ved at tilbagelægge 385,8 sømil. Det giver en gennemsnitsfart på 16,1 knob, som jeg vil mene er supergodt sejlet og på et tidspunkt var han kun 2 sømil efter den førende amerikaner Brad.

Den store kamp om andenpladsen imellem den polske skipper Gutek og canadiske Derek, er på dette tidpunkt, omkring halvvejs på etapen, blevet vundet af Derek – og med problemer igen ombord på den polske båd – ser det ud til, at Derek vil løbe med andenpladsen.

Den uheldige polak

De problemer Gutek har ombord på båden "Operon Racing" er en slæde der holder storsejlet, har revet sig løs. Han måtte i masten flere gange, og samtidig er et stykke af den skinne, som holder slæden bøjet, hvilket gør at han ikke kan sejle med storsejlet i reb 2, for så vil det store tryk ligge, lige der hvor slæden har bøjet skinnen.

Gutek er absolut ikke slået af Derek endnu, selv om han er bagud. Her halvvejs er det kun med 29 sømil mellem dem, og det kan hurtigt hentes, Gutek har vist igemmen hele sejladsen, at han kan læse vind og vejr til hans fordel, så jeg regner med, at det kan blive rigtig tæt omkring andenpladsen, når de kommer nærmere målet i La Rochelle i Frankrig.Det er superspændende, husk at Gutek hentede 7 sømil på 2 timer og blev nr. 2 på 3. etape med 40 sekunder til 3. pladsen, så derfor er han ikke slået endnu...

Den aktuelle stilling 24. maj:

  • Brad fra USA           1171 sømil til mål
  • Gutek fra Polen        63 sømil efter
  • Derek fra Canada     73 sømil efter
  • Chris fra England     96 sømil efter

Mange sejler hilsner

Ole Larsen

Følg stillingen her: www.velux5oceans.com/

content-loader
content-loader
content-loader