Gå til hoved-indhold
J/V 41eren under Big Boat Challenge i Kerteminde i år. Foto: Troels LykkeKapsejlads
J/V 41eren under Big Boat Challenge i Kerteminde i år. Foto: Troels Lykke

J/V 41er skal levere udstyr og sejl til ny 44 fods

Smeden fra Holbæk, Sten Jørgensen, købte J/V 41er for kun 250.000 kr. af et forsikringsselskab. Om et par år skræller han den for udstyr til en ny, lettere 44 fods sejlmaskine, han selv bygger.

Af Troels Lykke |

I alt står båden Sten Jørgensen i 400.000 kroner og det er derfor noget af en god handel, som Holbæk-sejleren har gjort.

Alene mast, B&G instrumenter, motor og sejl udgør alene en værdi på omtrent 900.000 kroner. Og netop de ting ønsker Sten Jørgensen at bruge fra båden, når han i de kommende år bygger en ny 44 fods båd, designet af ham selv og Poul Brøkker.

-Jeg går efter en eller to sæsoner i J/V 41eren og derefter vil sælge den efter jeg først har skraldet den for al udstyr, mast, motor og meget andet, det udstyr vil jeg aldrig kunne købe så billigt og det vil jeg sætte på den på den nye 44 fods lette båd jeg vil bygge, en båd der skal mindre om Brinta-bådene, hvor der skal være færre til at sejle den, siger sejleren til BådNyt i serien Mig og min båd, der kører hver måned i bladet, der holder til i København NV.

Sten Jørgensen bor på en landejendom uden for Holbæk og har et 300 kvadratmeter værksted, hvor båden skal bygges.

Tidligere har han bygget en Frøken 34 fra bunden i mahognifiner gennem fem år, efter han først havde købt en plug af designeren og bådebyggeren Poul Brøkker. Faderen John Jørgensen, der er møbelsnedker, har været et forbillede for sin søn, da han i 1977 byggede en Tiny 25 og senere en Havkrydser 32.

J/V 41eren Karla 2 kan i øvrigt ikke kaskoforsikres fordi båden er erklæret for totalskadet, forklarer Holbæk-sejleren.

Totalskadet sejlglæde

Selvom båden ikke kan forsikres fuldt ud, så går det ikke ud over sejlglæden. Således har besætningen i deres første sæson allerede sejlet Palby Fyn Cup, Big Boat og Classic Fyn Rundt.

Flere af bådens tidligere besætninger har været med på Karla 2 for at lære hvordan den hurtige båd bedst sejles. Hidtil er det ikke blevet til sejre, noget som båden ellers tidligere har gjort med daværende skipper Per Weiskvist, der en weekend havde de professionelle jordomsejlere Bouwe Bekking og Jens Dolmer om bord.

-Der skal ti mand til at sejle båden og det er en udfordring at få det til at fungere, så vi er glade for, at Peter Boy og de andre Fynboer fra det tidligere hold, har hjulpet os.

Om at sejle båden forklarer Sten Jørgensen:

-Den er fantastisk at sejle, den er imponerende let at styre, men når man sejler kapsejlads er den sidste fart svær at finde, så man skal træne meget i båden, der let kan sejle 7,3 knob på kryds, men vi sejlede da fra en Swan 45 på et tidspunkt under Classic Fyn Rundt.

Sejler med far og bror

Gasterne om bord består bl.a. af skipperens 65-årige far og lillebroderen Henrik, som han skal sejle tomands-sejladsen Watski2Star med fra Helsingør. Øvrige gaster på båden er bl.a. Frank Jensen, Michael Thomson, Hans Bjerre og Anders Mol.

content-loader
content-loader
content-loader