Gå til hoved-indhold
De to på billedet havde et tæt, struktureret samarbejde ved OL og det gav som bekendt sølv. Foto: Troels LykkeKapsejlads
De to på billedet havde et tæt, struktureret samarbejde ved OL og det gav som bekendt sølv. Foto: Troels Lykke

Hemmeligheden om Høgh-Christensens Finnjolle-mast

Nu her efter OL, vil Jonas Høgh-Christensens træner Kristian Kjærgaard godt tale om den italienske Concept-mast.

Af Troels Lykke |

Jonas Høgh-Christensen havde den bedste fart på kryds ved OL. Det sagde selv Ben Ainslie, der til gengæld havde den hurtigste fart på læns.

Budgettet for Jonas Høgh-Christensens sejl- og masteudvikling, var i miniput-størrelse i forhold til Ben Ainslie, der sejler med Wilke-mast. Det skriver BådNyt på gaden.

- Ben har testet op mod 50 master i længere tid end os, vi har test fem master på mindre end et år og vi har et langt mindre budget, sagde Jonas Høgh-Christensen, der under OL ikke ville fortælle om masten.

Stivere mast - fladere sejl

Nu her efter OL, vil træner Kristian Kjærgaard godt tale om den italienske Concept-mast, der flækkede ti dage før OL, men som nåede at blive klar. Finnjolle-masten skal minimum veje 8 kilo.

- Vi havde et kilo bly på, det var placeret midt på masten mellem dæk, halvanden meter oppe over dæk, hvor vippepunktet er. Det gør at båden hugger mindre i søen. Masten er forholdsvis stiv i forhold til andre master og det har betydet at vi har lavet fladere sejl. Vi mener at masten har været super god og Jonas havde den bedste fart på kryds, vi var selvfølgelig bange for om den kunne holde, da den knækkede før OL, siger Kristian Kjærgaard.

Læs kæmpe OL-reportage i BådNyt, leveret af Troels Lykke.

content-loader
content-loader
content-loader