Dragør Baadeværft fejrer 100 år - reception 12. maj
- Vi brænder stadig for det gamle håndværk, siger bådebygger Dirch Petersen, der er 3. generation på Dragør Baadeværft, der også ejes af Morten Østergaard. Åbent Hus 12. maj. Opdateret 19.24.
100 år er lang tid. Ikke desto mindre er det den tid, som Dragør Baadeværft har eksisteret, siden Alfred Jans startede det i 1912.
Siden blev Henrik Petersen ejer, derefter fulgte sønnen Erik Petersen og i 1990 blev Dirch Petersen ejer af værftet, der i starten byggede træbåde til fiskere og lystsejlere.
I 60erne under Erik Petersens tid blev der bygget 36 fods motorbåde og i 80erne stod værftet i den idylliske havn i Dragør, bag bygning af sejlbåden Dragöe 36.
Renoverede kendt museumsskib
I nyere tid er værftet kendt for at have renoveret Dronningens ni meter lange vinterchalup. Det er også blevet til en omfattende renovering af den berømte båd i træ, museumsskibet Elisabeth K571, der sejlede jøder til Sverige i 1943, hvilket Dirch Petersens farfar, Henrik Petersen hjalp med, trods det var livsfarligt.
Renoveringen af Elisabeth K571, man kan se på land i Dragør Havn, handlede i 2004 om at sætte nye planker i skroget og alt indvendigt blev skiftet ud.
43-årige bådebygger og VM-guldvinder i sejlsport, Morten Østergaard, hvis tipoldefar, Waldemar, også arbejdede på Dragør Baadeværft, siger om opgaverne:
-I dag er det primært reparationer, moderniseringer og forsikringsskader vi laver, men vi brænder stadig for at arbejde med både i træ og holde det gamle håndværk ved lige, og det gør vi da også stadig med projekter som Elisabeth, men vi har også en 48 fods ketch fra Aarhus-området, hvor der skal laves en del træarbejde.
Efterlønspenge til bådejerne
Dirch Petersen:
-Mange får også et nyt teakdæk, i krisetider holder mange på deres gamle båd og gør dem bedre. Og vi håber da også at sejlerne vil bruge deres udbetalte efterlønspenge på at opgradere deres både med nyt el-spil, ny dørk eller pantry, så vi ser lyst på 2012 og lige nu har vi rigeligt at lave, forklarer direktøren, der leder bådværftet med Morten Østergaard.
I alt arbejder seks personer på værftet, der fylder med flere hundrede kvadratmeter på havnen.
Dragør Baadeværft fik nye opgaver, da de i 2010 siden blev hovedaktionærer i det nye Scandinavian Yacht Center Dragør A/S, der forhandler tyske Hanse-både.
-Vi har lavet service og garantiarbejde for Hanse Yachts, på både fra 32 fod og op til 54. Det har gjort at vi har kunnet mærke krisen mindre, siger Dirch Petersen, som glæder sig til at se nye og gamle kunder den 12. maj mellem 12 og 16.
Åbent hus – en stor dag
-Det er en stor dag for værftet og dens historie. Vi er meget stolte over stedet, siger en smilende Dirch Petersen, der har rygende travlt med regnskab og tilbud til nye kunder, mens kollegaen Morten Østergaard, mere er værkføreren på stedet.
De to bådebyggere har i øvrigt altid boet i Dragør og de har før sejlet sammen i X-79, hvor de blev danske mestre sammen i 1988. I dag har de noget mindre tid til at være aktive kapsejlere, da børn og job kræver meget tid.
Milepæle for Dragør Baadeværft
1912: Værftet åbnes af Alfred Jans
1912: Motorbåde i træ
1945: Henrik Petersen køber værftet
1972: Erik Petersen køber værftet
1960: 36 fods motorbåde i træ
1980: Nybygning af Dragöe 36
1990: Dirch Petersen overtager værftet
1997: Skibstømmerarbejde på en skonnert
1998: levering af båd til havnerundfart
2003: Renovering af Ostebåd
2003: Omfattende renovering af Elisabeth K571
2004: Morten Østergaard bliver medejer af værftet
2006: Ombygning af Dannebrogs arbejdsbåde
2007: Renovering af Dronningens vinterchalup
2009: 16 nye både bygges til Tivoli i København
2010: Renovering af Lotte Brink
2012: Renovering af Lotte Brink
2012: Optimering af Søværnets seks Skippy 650
2012: Renovering af 48 fods ketch
Læs mere om værftet på www.baadbyg.com
Åbent Værft 12. maj 2012
Dragør Baadeværft på Dragør Havn holder åbent, 12. maj fra klokken 12 til 16.
Der serveres lidt at spise og drikke til nye og gamle kunder.