Gå til hoved-indhold
Selandia er for længst gået tabt, men det er dieselmotoren ikke ligefrem.Kort Nyt
Selandia er for længst gået tabt, men det er dieselmotoren ikke ligefrem.

M/S Selandia - et teknisk vidunder fylder 100 år

17. februar 1912 revolutionerede mortorskibet M/S Selandia søfarten med dansk udviklet teknologi, der stadig holder i dag - præcis 100 år efter. Det fejres nu med særudstilling.

Af Troels Lykke |

Langt de fleste af verdens store skibe sejler i dag med dieselmotorer, der er udviklet her i landet.

Danmark er teknologisk førende og har nu været det i præcis 100 år. Den vigtige overgang fra dampskibe til dieselskibe begynder nemlig den 17. februar 1912 med det danske skib M/S Selandia, der som det første store skib i verden sejlede på diesel.

Det er et teknologisk vidunder, der fylder 100 år den 17. februar 2012. Mange tvivlede i 1912 på, at dieselmotoren overhovedet kunne bruges om bord på skibe.

I stand til at slå bak

Teknikerne arbejdede på at få højere motorydelse og samtidig gøre motoren i stand til at slå bak. Og det lykkedes med M/S Selandia takket være et tæt samarbejde mellem værftet B&W og rederiet ØK.

Partnerskabet mellem B&W og ØK var den perfekte kombination af visionær teknologi og forretningsmæssigt fremsyn. B&W erhvervede patent på Rudolf Diesels motortype og havde visioner nok til at udnytte det effektivt.

ØK så muligheden for at gøre en god forretning i Fjernøsten. De to parter mødtes i perfekt rytme og timing. Nøjagtig som når god musik bliver skabt, fortæller teknologihistoriker og chef for Industrimuseet Frank Allan Rasmussen.

Sejlede længere end en damper

Selandia kunne sejle meget længere end en damper, inden der skulle tankes op. Og derfor blev det billigere og lettere for ØK at sejle til Fjernøsten, fortæller Frank Allan Rasmussen:

Verden fik en opfindelse, der revolutionerede livet til søs, og som i dag er en selvfølge om bord på store skibe. Ifølge teknologihistoriker Frank Allan Rasmussen er dieselmotoren til store skibe lige så vigtig en opfindelse, som e-mailen senere blev:

Før e-mailens tid blev hvert enkelt brev transporteret rundt med bil og motorcykel. Nu kan man meddele sig til omverdenen blot ved et klik på en mus. På samme måde gjorde dieselmotoren transport til søs.

B&W byggede selv

For 100 år siden byggede B&W de store dieselmotorer selv. I dag har virksomheden skiftet navn til MAN Diesel & Turbo og bygger ikke længere selv motorerne. Virksomheden gør hele udviklingsarbejdet og designer motorer til skibsværfter og motorproducenter over hele verden.

”I 100-året for M/S Selandia er vi stolte af, stadig at være førende inden for udvikling af store skibsmotorer. Vi konkurrerer på knowhow og teknologisk indsigt. Og det er baggrunden for, at de fleste af verdens handelsskibe i dag sejler med motorer, der er udviklet af MAN Diesel & Turbos ingeniører på Teglholmen i København”, siger koncerndirektør Thomas Knudsen, MAN Diesel & Turbo.

En række arrangementer

I anledning af 100 året for Selandia har MAN Diesel og Turbo planlagt en lang række arrangementer.

Du kan læse meget mere om Selandia, se billeder og læse om aktiviteterne i anledning af 100 året på hjemmesiden www.selandia100.dk/diesel som MAN Diesel og Turbo har oprettet i anledning af jubilæet.

På hjemmesiden kan man se en film som sejleren Anders Dylov har skabt med kolleger.

Kilde: MAN Diesel & Turbo

content-loader
content-loader
content-loader