Gå til hoved-indhold
En sejlklub behøver ikke have ret mange skolebåde og joller før det vil koste den ekstra 20.000 kroner om året, siger Steen Wintlev fra Dansk Sejlunion.Kort Nyt
En sejlklub behøver ikke have ret mange skolebåde og joller før det vil koste den ekstra 20.000 kroner om året, siger Steen Wintlev fra Dansk Sejlunion.

Ritzau skriver nu om afgiftsstigningen

Holger K. på ny skattejagt hos bådejere, sådan skriver Jyllands-Posten efter at Ritzau nu har fanget den groteske, men foreslåede afgiftsstigning på kaskoforsikring for bådejerne.

Af Troels Lykke |

Bådbranchen og sejlere raser over en afgiftsstigning på hele 34 procent - det skal give 40 millioner.

Bådbranchen, landets sejlklubber og sejlere raser over skatteminister Holger K. Nielsens nye skattejagt: Han vil hive ekstra 40 millioner kroner op af sejlernes lommer ved at hæve statsafgiften på bådes kaskoforsikringer med 34 procent i et hug.

- Det er helt ude af proportioner i forhold til de generelle pris- og afgiftsreguleringer i Danmark, siger sejladschef i Dansk Sejlunion, Steen Wintlev til Ritzau.

- Forhøjelser af den kaliber vil være helt utænkeligt i andre sammenhænge, hvor bredere grupper bliver ramt, siger Wintlev.

Rammer bredt

Afgiften rammer bredt. 275 sejlklubber, der på fritidsbasis lærer børn og unge at sejle, får en ekstra regning fra staten oven i den statsafgift, de i forvejen betaler for at have kaskoforsikret klubbådene.

- En sejlklub behøver ikke have ret mange skolebåde og joller før det vil koste den ekstra 20.000 kroner om året, siger Steen Wintlev og tilføjer:

- Sejlads er allerede i dag den mest afgiftsbelagte fritidsinteresse i Danmark. Ingen andre fritids- og idrætsaktiviteter er på samme måde pålagt afgifter til staten som en direkte følge af at dyrke sin fritidsinteresse.

Ganske almindelige mennesker

Sejladschefen peger på, at 90 procent af de 60.000 sejlerne under Dansk Sejlunion er ganske almindelige mennesker med en ganske almindelig lønindkomst. Resten er rige - men det som med alle andre sportsgrene i samfundet.

Bådbranchens organisation, Danboat, raser også over lovforslaget, der vil sparke branchen endnu mere i knæ efter krisen:

- Regeringen vil gerne skabe akutjob, men her afskaffer de dem akut. Det vil tære endnu mere på arbejdspladserne i en trængt branche. Det vil få en meget negativ indvirkning på bådbranchen, siger brancheforeningens formand, Jan Hansen.

I følge Danmarks Statistik blev bådbranchens omsætning halveret i 2011 som følge af krisen.

Kilde: jp.dk

content-loader
content-loader
content-loader