Gå til hoved-indhold
Spændende om M32-katamaranerne skal dyste i København. Godt ser det ud, her fra Stockholm i 2013. Foto: m32cup.comKapsejlads
Spændende om M32-katamaranerne skal dyste i København. Godt ser det ud, her fra Stockholm i 2013. Foto: m32cup.com

M32 Cup vil have København med

Den professionelle katamaranklasse M32 vil have København med. På et møde i torsdags i KDY, præsenterede den svenske projektleder den Skandinaviske Cup for danske topsejlere.

Af katrine bertelsen |

I 2013 tog M32-klassen hul på deres første skandinaviske cup, med sejladser i Oslo, Göteborg, Malmø og Stockholm. Nu er planen, at København også skal med i cuppen.

På et pressemøde i København i torsdags, introducerede den svenske projektleder Peter Gustafsson M32-konceptet for en håndfuld danske topsejlere, der var mødt talstærkt op: Jesper Radich, Jonas Warrer, Michael Hestbæk, Nicolai Sehested, Joachim Aschenbrenner m.fl.

Kun for proffer

Planen er at udvide M32-cuppen, der startede i år, med flere besætninger og flere kapsejladser. Platformen er for professionelle sejlere, med sponsorer i ryggen, hvor et hold skal påregne at bruge ca. 1 million svenske kroner per sæson, penge der skal dække leje af båd, transport, kapsejladsgebyrer, reparation og service af båden, samt løn til sejlerne.

I M32-cup i 2013 sejlede flere OL-sejlere med, bl.a. den svenske Finnjolle- og Starbådssejler Fredrik Lööf, der har seks olympiader bag sig, og en lang række svenske og norske topsejlere, der både har sejlet OL, Americas Cup og vundet en lang række medaljer i VM og EM.

Projektleder Peter Gustafsson, der mest er kendt som manden bag det svenske sejsportssite, blur.se, arbejder i øjeblikket på at finde flere sponsorer og tale med Købehavns kommune om, hvilke muligheder der er, f.eks. for at lægge sejladser i Københavns havn.

Cuppen har entreret med KDY, som den lokale samarbejdspartner i Københavnsområdet, hvor Lars Ive, viceformand i KDY var repræsenteret ved mødet.

Ikke uden for Skandinavien

Peter Gustafsson fortalte på mødet, at de ikke er interesseret i at brede cuppen længere ud end til Skandinavien, og der er sat et maksimum på antallet af teams til mellem otte og 12.

Næsten One-Design

Marström 32 er en svenskbygget katamaran, bygget i kulfiber. Båden er designet af Göran Marström og Kåre Ljung og er bygget på Marström-værftet i Västervik. Målet er en One-Design båd, men bl.a. sejlene er endnu ikke one design, så der bliver også udfordringer til sejlmagerne. Normalt sejles M32 af fire personer, men der arbejdes stadig på klassereglerne. Klassen er i stadig udvikling, hvor foilere – som i Americas Cup – også er noget der kigges på.

Nu bliver det spændende om et eller flere danske professionelle sejlerteams, har fået lyst (og råd) til at sejle med i M32-cuppen. Joachim Aschenbrenner med Team Trifork har allerede testet en M32 i Hönö ved Göteborg, og var imponeret af farten på halvvind.

M32, fakta:

  • Længde: 9.68 m
  • Bredde: 5,54 m (med vinger 8,35 m)
  • Vægt: 510 kg
  • Storsejl: 53.6 m2
  • Gennaker: 59.5 m2
  • Der kan være tre M32 i en 40-fods container, og en båd kan trailes efter en alm. personbil. 

Læs mere om M32 og om M32 cup her.

Svenske M32-sejler Martin Strandberg (th), der bl.a. er fhv. OL-Tornadosejler og Jesper Radich til mødet hos KDY i Tuborg havn. Foto: Katrine Bertelsen

content-loader
content-loader
content-loader